Hopp til innhold

– Norge er et lett bytte for internasjonale kunsttyver

Kunsten som ble stjålet i Bergen er trolig allerede langt på vei til Kina. En ekspert på stjålet kunst sier Norge er attraktivt for internasjonale kunsttyver.

Tyver på kunstindustrimuseet

ETTERTRAKTET: Natt til lørdag ble kinasamlingen på Permanenten i Bergen rundstjålet. Norske museer er blitt ettertraktede mål for internasjonale kunsttyver.

Foto: Overvåkningskamera

Kunstskattene som er stjålet fra Permanenten i Bergen, er antakelig allerede på veg til Kina.

Det sier Chris Marinello, som driver verdens største database for stjålet kunst, til NRK.no. Marinello står bak databasen The Art Loss Register, med base i London.

– Norge bør skjerpe inn

Han mener Norge må sikre kunstskattene sine bedre i fremtiden.

– Med all mulig respekt for nordmenn, så tror jeg det er på tide å skjerpe inn sikkerheten en del, sier Marinello.

Art Loss har registret over 360.000 stjålne kunstobjekter fra hele verden. Denne helgen kunne 25 nye gjenstander legges til listen, da innbruddstyver brøt seg inn på Permanenten Vestlandske Kunstindustrimuseum midt i Bergen sentrum natt til lørdag.

LES OGSÅ: Tror bilbranner var avledningsmanøver

Overvåkningsbildene viser hvordan tyvene knuser seg gjennom vinduer og montere, før de rundstjeler deler av museets kinasamling. Se videoen her:

Overvåkningsbilder fra Permanenten museum i Bergen viser tyvne som stjeler over 20 kinesiske kunstgjenstander.

SE VIDEO: Her bryter tyvene seg inn.

– Tyvene sikter seg inn på Norge

Det er andre gang museet har blitt ranet på bare to år. Marinello mener Norge er et lett bytte for internasjonale kunsttyver.

– Det er åpenbart et problem når man blir ranet to ganger, sier Marinello om Kunstindustrimuseet i Bergen.

– «Skrik» er blitt stjålet flere ganger i Norge, og tyver sikter seg inn på norske museum og kunstinstitusjoner. Jeg mener Norge må bli litt tøffere og gjøre det vanskeligere å stjele, sier Marinello.

LES OGSÅ: – De fremstår mer som B-gjengen enn mestertyver

"Le Jardin"

BER NORGE SKJERPE INN: Chris Marinello driver verdens største database over stjålet kunst. Han mener Norge burde sikre kunsten bedre.

Foto: RAY WELLS / Afp

Henter kunsten «hjem»

Omsetning av stjålet kunst er nå blant de fire største typene kriminalitet i verden. Prisene på den type kinesisk kunst som ble stjålet i Bergen, har steget kraftig de siste årene – fordi kunsten skal «hjem» til Kina.

– Vi ser at mange kinesiske kunstgjenstander blir stjålet over hele verden. Det er i Kina markedet er nå. Tyver leser også aviser, og kan se at kinesisk kunst går for vanvittige priser, sier Marinello.

De stjålne gjenstandene fra Kinasamlingen

TIL KINA? Dette er en av gjenstandene som er stjålet fra kinasamlingen i Bergen. Eksperter tror den er på vei til Kina.

Foto: Kunstmuseene i Bergen

Politiet uttalte i går til NRK at de frykter kunsten ville forsvinne over landegrensene. Ifølge ekspertene har de altså god grunn til det.

Kinesere med god økonomi vil kjøpe tilbake sin kulturarv – og driver samtidig prisene i taket.

– Prisøkningen har kommet oppgangen i den kinesiske økonomien. Desto mer penger kinesere får, dess mer vil de bruke på kunst, sier Marinello til NRK.

Det samme bekreftet Christopher Prescott, professor i arkeologi ved Universitetet i Oslo, til NRK i går.

– Det er nærmest eksplosiv interesse for den kinesiske kunsten, som alltid har vært ettertraktet. Årsaken er den enorme nye rikdommen i landet og kinesernes interesse for egen kunsthistorie, uttalte Prescott.

– Norge dårlig sikret

Norge må innse at vi er del av et stadig mer profesjonelt illegalt kunstmarked. Det mener Josefine Munch Rasmussen, som er stipendiat i arkeologi på Universitetet i Oslo. Hun forsker på illegal kunsthandel.

– Vi har vel kanskje hatt en forestilling om at vi er på utsiden, og at alt er så trygt her i Norge. Men akkurat på dette området, tror jeg det er litt naivt, sier Josefine Munch Rasmussen.

LES OGSÅ: – Hvor naive er vi egentlig?

Prisene på slik kunst har eksplodert de siste årene.

– Her har det åpnet seg muligheter for å gjøre veldig gode penger. Offentlige og norske museer som har en del fine ting, er nok ganske dårlig sikret i forhold til det de vil være veldig mange andre steder, sier Rasmussen.