Hopp til innhold

«Fiks gata mi» fikser gata di

Nå skal det bli lettere å melde fra om dårlige veier, dårlige fortau, og alt annet.

Fiksgatami

På nettstedet fiksgatami.no kan folk registrere feil eller mangler på vei, fortau eller annet, og meldingen vil bli sendt videre til riktig etat eller kommune.

Foto: Skjermdump, Fiksgatami.no

Mandag morgen klokken 09.00 ble nettstedet « FiksGataMi » lansert, og allerede har det kommet inn over 200 meldinger fra hele landet om alt fra hullete vei, til manglende måking og forslag om fotgjengerfelt.

Formålet med nettsiden er å gjøre ting enklere for innbyggerne. Beskjedene som kommer inn til «FiksGataMi» blir videresendt til riktig kommune eller etaten.

Les også: Hull på hull | Farlig hull på E6 | Hull i asfalt ble kostbart | – Må tette hullene i Oslo | Anmelder vegvesenet

Flere kommuner har i dag lignende tjenester, men det nye med «FiksGataMi» er at den er landsdekkende.

Vil gjøre det enklere for folk flest

– Utgangspunktet er at du som innbygger skal kunne melde fra om en feil eller mangel, uten å trenge å vite for mye om hvem som burde ha beskjed.

Det sier Christer Gundersen til NRK. Han er fungerende direktør i Friprogsenteret - et kompetansesenter finansiert av Fornyings- og administrasjonsdepartementet. Friprogsenteret jobber for at både næringsliv og det offentlige skal bruke fri programvare i sine IKT-løsninger.

– Vi har tro på at dette er et tilbud som folk vil ha.

Christer Gundersen, fungerende direktør i Friprogsenteret

– Systemet i Fiks gata mi ruter din melding til den riktige myndigheten i ditt lokalmiljø. Da har du gjort din del, sier Gundersen. Når problemet er blitt fikset, skal de gi beskjed tilbake. Hvis kommunen skulle fikse problemet uten å melde fra, så kan andre borgere gå inn og melde at kommunen har fikset ditt problem.

Alle innsendte feil eller utbedringer ligger nemlig tilgjengelig på nettsiden.

– Har allerede blitt populært

– Vi har tro på at dette er et tilbud som folk vil ha, sier Gundersen til NRK. Vi lanserte dette i morges, og bare i dag har det vært over 15.000 besøkende. Dette gir oss en klar tilbakemelding om at folk ikke ønsker å finne ut hvilken etat eller kommune som skal ha beskjed om feilen - de ønsker ett eneste sted. Så fiks gata mi har allerede blitt populært, og vi tror det er en nyttig tjeneste.

Kommunene positive

Også Kommunesektorens interesse- og arbeidsgiverorganisasjon er positive til nettsiden.

– Kommunene er glade for tilbakemeldingene de får i dag, og de vil sikkert bli glade for tilbakemeldinger de får gjennom dette systemet, sier avdelingsdirektør Jørn Ivar Baade.

Han sier det er for tidlig å si noe om kommunene vil bli oversvømt av henvendelser gjennom FiksGataMi.

– Det kommer an på hvor mye nettsiden blir brukt, og hvor mange hull det er i veien, sier han til NRK.

17 har klaget i Bergen

Fra Bergen kommune har det i løpet av mandag kommet inn 17 meldinger til FiksGataMi. Tre av disse har kommet fra Kyrre Sørensen i Miljøpartiet de Grønne.

– Det er flaut at vi ikke har fått et tilbud som dette før, sier han til NRK. Dette er en enkel løsning som folk trenger.

FiksGataMi3

Kyrre Sørensen fra Bergen har gitt beskjed om at bussstoppet ved industrihuset mangler både ruteinformasjon og navn på stasjonen.

Foto: Skjermdump/Fiksgatami.no

Også Roger Langeland fra Bergen har lagt inn en klage om en farlig plassert fartsdump, som folk kjører opp på fortauet for å unngå.

– Jeg kom over nettsiden i dag, og det ser ut som et bra tiltak, sier han. Så jeg tenkte å prøve, for å se om det blir noe respons.

Han støtter Christer Gundersen i tanken om at folk vil ha ett sted å rapportere til.

– Det er ikke opplagt hvem som er ansvarlig for et fortau eller en fartsdump, så dette vil gjøre saken enklere. Men jeg er spent på å se om det fungerer.

Gir ingen "fikse-garanti"

Men selv om det nå skal bli lett å melde fra om feil eller mangler, så er det ikke sikkert at alt blir gjort noe med.

– Vi gir ingen garanti, sier Gundersen. Vi gir kun garanti for at vi skal formidle beskjeden videre. Og når kommunen får meldingen, så har de et regelverk å forholde seg til i forhold til tilbakemeldinger. Men saker som er meldt via FGM har jo større sjanse for å bli fokusert på, fordi publikum ser at saken er der, og de ser også hvis den ikke blir løst.

– Ta en spade, og ordne opp selv

Og hvis kommunen ikke skulle fikse problemet på en stund, så er det fritt frem for folk å gjøre en innsats selv.

– Et konkret eksempel er en sak i Bærum, hvor vi hadde et område og noen benker som var tilsnødd, sier Gundersen. Disse benkene har en veldig fin beliggenhet, og vi meldte en feil som gikk på at det skulle vært ryddet snø, sånn at de eldre kunne sette seg ned og ta en kopp kaffe. I et slikt tilfelle kan du som borger se feilen, ta en spade, måke benkene, og gå inn på FiksGataMi og si at du har ordnet opp.

Fiksgatami4

Dette problemet i Bærum er fikset. Men ikke av kommunen.

Foto: Skjermdump/Fiksgatami.no

Norgeskartet som blir brukt hos Fiks gata mi er ennå ikke helt fullstendig, men Gundersen sier at det jobbes kontinuerlig for å få dekket alle steder i landet.