Hopp til innhold

Lost Weekend er i gang

Verdens vakreste festival går av stabelen på Askøy, og det går mot publikumsrekord i det flotte sommerværet.

Campen på Lost Weekend
Foto: Andreas Grimsæth / NRK

Styreleder for Lost Weekend, Eirik Minde er travelt opptatt med å løpe mellom scener, kontorer og hundre frivillige. Han tror på rekordbesøk for festivalen utenfor Bergen i år. Publikumstallet for de fire dagene sammenlagt er foreløpig på 9000.

- Vi har budsjettert med 4000 helgepass og dette kan vi klare om været holder seg. Jeg kan allerede nå si at vi tar rekord med antall betalende besøkende, sier Minde.

Årets Lost Weekend er den sjette i rekken. Festivalen har fått et trofast publikum og flere av de satt opp teltene allerede på søndag.

- Er her for stemningen

Selv om store navn står på plakaten, er det foreløpig festing som står i fokus for publikum på campingområdet.

Kenneth Eide fra Loddefjord i Bergen begynte vorspielet på onsdag. Å nyte en pærecider på stranden, var det første som stod på planen da han stod opp på torsdag.

- Ja, du vet, det er viktig å holde det gående, ler han.

- Hvordan tror du formen er på søndag?

- Helt jævlig!

Kenneth Eide er her for livet og stemningen.

- Det er ikke så mange kule band her egentlig, synes han.

Og publikum i idylliske Kollevågen er enige. Det er livet på campen og festene som teller. 

Fridtjof Jakobsen fra Askøy
Foto: Andreas Grimsæth / NRK

Morgenstund har gull...

Da vi besøker festivalcampen torsdag formiddag, gjør teltfolket seg klare til å innta konsertområdet senere på ettermiddagen.

Askøyværingen Fridtjof Jakobsen sitter i strandkanten, med ansiktet er fullt av skum. Med en barberhøvel i hånden, forbereder han morgenstellet.

- Nå er det opp å komme seg i form etter nattens alkoholinntak, sier den flittige barbereren.

Jakobsen har spesielle forhåpninger til stemningen på festivalen.

- Stemningen er det beste. Konsertene er andreprioritet for min del, synes han.

Kommersiell festival?

Det virker ikke som om store navn som Cardigans, Elvirka Nikolaisen, Magnet og Dum Dum Boys imponerer det festivalvante publikumet.

Styreleder Eirik Minde er enig i at festivalen er kommersiell. Men deres mål er å redusere underskuddet på 1,7 millioner mest mulig i løpet av festivalhelgen.

- Det er en kommersiell festival i den betydning i at vi skal gi et tilbud til det brede publikum og at vi skal selge billetter og få inn penger både til å drive Lost Weekend og kulturarbeid.

Det er ikke en kommersiell festival som i at noen sitter bak og blir rik på det, påpeker Minde.

Jakter på mannebein

Stemningen er viktig for festivaldeltakerne, men noen har satt seg helt andre mål for helgen.

- Jakte på mannebein!

Ann Iren og Carina fra Sund har satt opp et av de 400 teltene i den idylliske campen på Kollevåg. Her har de også plassert et badebasseng, hvor det motsatte kjønn kan kjøle ned sine tær hvis det blir for varmt.

- Her er det plass til mange, fniser jentene i kor.

Ann Iren og Carina fra Sund
Foto: Andreas Grimsæth / NRK