Hopp til innhold

Denne mannen har fått ansvar for å spre Kaizers nye album til folket

Kaizers Orchestra går nye veier for å spre musikken sin og øke interessen for det kommende albumet.

Steffen F. Berland

VIRUSSPREDER: Steffen Berland fra Bergen har fått i oppdrag av Kaizers Orchestra å spre bandets nyeste album til massene.

Foto: Privat

Kaizervirus

KRYPTISK NETTSIDE: Denne nettsiden er lansert av Kaizers Orchestra i forbindelse med slippet av det nye albumet.

Foto: Skjermdump/kaizervirus.com

I november slipper Kaizers Orchestra sitt nye album «Violeta Violeta Volum III». Men før det får 21 år gamle Steffen Berland fra Bergen høre hele platen. Og ikke nok med det – det er også Steffen som får ansvar for å spre sangene til flere lyttere.

Først ut er singelen, eller viruset, som bandet selv kaller den, «Aldri Vodka, Violeta».

– I stedet for å slippe singelen gjennom radio og salg, sånn som man normalt ville gjort, så har Kaizers bestemt seg for å involvere fansen på en ny måte, sier Berland, til NRK.no.

Hemmelig når den skal spres videre

Han kan ikke si hvordan sangen skal spres videre. Det har han fått beskjed om av Kaizers. Men han kan så vidt hinte til når det vil skje.

– I løpet av veldig kort tid, sier han kryptisk.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kaizers Orchestra på Bergenhus festning Plenen

GÅR NYE VEIER: Kaizers Orchestra tenker nytt for å skape blest om deres kommende album.

Foto: Roy Hilmar Svendsen

Til sammen 1 200 personer sendte søknad om å få bli «virusspredere» da rogalandsbandet først la ut noen pekepinner om hva som kom til å skje.

– De begynte med å legge ut noen videoer på Youtube, som fenget interessen til observante fans, sier Berland. Og så lanserte de en nettside hvor det etter hvert ble lagt ut en stillingsannonse, hvor bandet skrev at de hadde behov for én person som ville bli den første til å høre sangene, og som skulle dele disse videre.

Skrev mail, lagte video og hang opp plakater

Og Berland gjorde sitt for å bli den utvalgte.

– Kaizers skrev at vi kunne søke via mail, Youtube, Instagram, Facebook, og så videre. Så min søknad bestod blant annet av en mail, en video på Youtube , i tillegg til masse aktivitet på Facebook og Twitter , og plakater som er hengt opp i Bergen.

Berland har vært fan av Kaizers siden 2005, men har bare vært blodfan, som han selv sier, i ett år, etter å ha sett bandet opptre på Koengen.

– Når fikk beskjed om at det var du som var valgt?

– Det fikk jeg beskjed om i dag. Det var ganske ubeskrivelig. Det virker kjempespennende, og den lanseringsmetoden de har valgt er jo genial, rett og slett. Det er ingen som har gjort noe lignende før, så langt jeg kan se. Og så har dette samlet og engasjert fansen på en måte jeg ikke har sett før.

Albumet skal spres sang for sang – alt av Steffen

Ifølge Berland er nå oppdraget å spre den første singelen til så mange som mulig, helt til Kaizers Orchestra er fornøyd med antallet.

– Jeg har ansvaret for hele albumet, sier Berland. Jeg har ikke fått så veldig mye informasjon, men det begynner med Violeta-singelen, og når de er fornøyd med hvor mange som har fått den, så går vi videre til neste sang.

Så da er det bare å vente.

Kaizervirus

PLAKATER: Steffen Berland har blant annet hengt opp plakater i Bergen for å få lov til å være den som skal spre Kaizers nye album.

Foto: Privat