Federal Kivalina fra Hong Kong var på veg til Sunndalsøra med 35 000 tonn aluminiumsoksid da det grunnstøtte ved innløpet til Freifjorden på Nordmøre i fem-tida mandag morgen.
Mandag formiddag blir skroget undersøkt med et fjernstyrt undervannskamera for å bringe på det rene hvor store skadene er.
Nødlossing?
Det kan bli aktuelt å fjerne lasten eller en del av den for å kunne lette skipet slik at det kan trekkes av grunnen, opplyser Kystverket. Utstyr til en slik operasjon er på veg til Nordmøre, men det vil ikke være framme før utpå kvelden. Kystverket har nå tatt kontakt med rederiet for å planlegge nødlossing av aluminiumsoksiden.
Tar inn vann
Mandag morgen blåste det sterk kuling i området, og vinden er fremdeles sterk. Redningsskøyta "Det Norske Veritas" fikk en sleper om bord for å hindre at skipet dreide seg mer opp mot land. Federal Kivalina står trygt på grunn med baugen opp og mellom 1/3 og 1/2 av det 200 meter lange skroget oppe på skjæret, opplyser Hovedredningssentralen for Sør-Norge til NRK Møre og Romsdal. Det er slått hull på tre ballasttanker, og skipet tar inn mer vann enn mannskapet klarer å pumpe ut. Det har hittil ikke vært sett på som nødvendig å hente ut besetningen.
Foruten redningsskøyta kom det flere andre fartøy til. Et redningshelikopter stod en stund i beredskap på Kvernberget i Kristiansund, men er nå flyttet tilbake til Ørland hovedflystasjon.
Ingen miljøtrussel
Ifølge Hovedredningssentralen skal lasten ikke utgjøre noen trussel for miljøet.
- Lasten er sikret og vil ikke komme ut i vannet. Forurensning er ikke en aktuell problematikk her, sier pressesjef Anders Bang Andersen i Hovedredningssentralen Sør-Norge.