Antall dispensasjoner fra å bruke los er tredoblet i Midt-Norge etter at Kystverket ikke lenger lar losbåtførerne jobbe om natten. Særavtalen mellom losbåtførerne og Kystverket gikk ut ved nyttår og dermed er det slutt på nattåpne losstasjoner.
Nære på
Natt til lørdag var Svein Raymond Valle vitne til at det holdt på å gå galt for lasteskipet Baltica Hav i Trondheimsfjorden.
– Slik jeg vurderer det fra utskriften av seilingsruta, ville båten ha gått rett i fjellveggen. Fem personer lå og sov under dekk, sier statslos Valle.
Uten los
Det 82 meter lange skipet var på vei fra Steinkjer til Grip på Mørekysten. Baltica Hav hadde los inn Trondheimsfjorden, men hadde fått dispensasjon til å gå uten los på vei ut. Takket være Valles observasjoner, ble kapteinen advart i tide.
– Da han passerte midten av fjorden, begynte jeg å kalle han opp for å få han til å svinge. Jeg fikk ikke respons fra før han hadde 500 meter igjen til fjellveggen. Da svinget han hardt mot styrbord, sier Valle.
Ba om los
Til NRK sier kapteinen om bord i Baltica Hav at han ba om los fra Steinkjer til Grip, men fikk avslag. Han forklarer også at årsaken til nestenulykken var svikt i navigasjonssystemet om bord.
Frykter flere ulykker
Kystverket har vært sjenerøs med utdeling av dispensasjoner fra losplikta siden nyttår. Langs Møre- og Trøndelagskysten er antall dispensasjoner tredoblet. Losene frykter at dette kan ende med alvorlige ulykker.
– Konsekvensene er at det blir større fare for ulykker. Når vi kommer om bord og ser hvordan båtene har planlagt seilasene sine, kan man av og til få frysninger nedover ryggen. Det går mer eller mindre over stokk og stein, sier Hans-Lennart Sævik, tillitsmann ved Ålesund Losstasjon.
Trafikkøkning
Ifølge regiondirektør i Kystverket Midt-Norge, Harald Tronstad, er årsaken til økningen av antall dispensasjoner trafikkøkning på strekningen.
– Da blir det flere som vil ha los og det er ikke mulig å gi et tilbud til alle, sier Tronstad.
–Losene sier til NRK at de har vært tilgjengelig mens det blir gitt dispensasjon. Hva er din kommentar til det?
– Det tviler jeg på er riktig. Vi gir ikke dispensasjon utenom når det er losmangel, sier Tronstad som avviser at Kystverket spekulerer i lostjenesten for å spare penger.