Luftfartstilsynet har ansvar for å passe på at alle aktører i norsk luftfart følger gjeldende lover, regler og forskrifter.
Organet passer også internasjonale flyselskaper som opererer i norsk luftrom, men tilsynet er sparsomme med kommentarer rundt hendelsen der 27 nordmenn havnet på sykehus i Tyrkia rett før de skulle til å ta fatt på hjemturen til Norge og henholdsvis Trondheim og Ålesund.
– Vi venter fortsatt på havarirapporten fra luftfartsmyndighetene, samt en formell tilbakemelding fra tyrkiske myndigheter, sier spesialrådgiver Gudmund Taraldsen i Luftfartstilsynets operative avdeling.
Inspiserte Corendon
Han sier de ikke har spesielle erfaringer med Corendon Airlines, men opplyser at tilsynet inspiserte flyselskapet på Gardermoen i forrige uke.
– De er – i likhet med alle andre fly fra ikke-EU-område – underlagt krav om inspeksjon. Alt var i orden da vi sjekket dem ut i forrige uke, sier Taraldsen.
Søndag snakket NRK med flere passasjerer som landet i Ålesund, etter å ha opplevd dramaet på flyplassen i Tyrkia. Flere mente at besetningen rømte flyet og lot passasjerene i stikken. Noen brakk også ben da de hoppet ned fra vingen.
– Hva tenker du om Corendons sikkerhetsprosedyrer når du hører disse påstandene?
– Luftfartstilsynet vil ikke mene noe om dette før det foreligger en formell rapport. Jeg kjenner ikke dette selskapets prosedyrer i detalj, men de har garantert visse retningslinjer for slike situasjoner de også, sier Taraldsen.
Les også: – Jeg tenkte på kapring
Les også: – Mannskapet fikk panikk
Les også: Ligger på sykehus med brukne ben
Mye lærdom
Lufthavnsjef Tor Hånde ved Vigra lufthavn i Ålesund var også en av passasjerene som opplevde dramatikken i Tyrkia.
Mandag formiddag sa han til NRK at det ligger mye lærdom i hendelsen når det kommer til sikkerhetsprosedyrer.
– Ja, slike situasjoner er lærerike, selv om de ikke er ønskelig. I en slik situasjon er det veldig viktig å opptre rolig og sindig. Man må prøve å gjøre det beste ut av situasjonen og ikke få panikk, sier Hånde.