Hopp til innhold

Krangler om skylda etter massivt rutekutt

Nå krangler Widerøe og Samferdselsdepartementet om hvem som har skylda for 1600 rutekutt. – Arrogant av departementet, sier stortingsrepresentant.

widerøe

Widerøe truet med å kutte 1600 ruter når Samferdselsdepartementet skrudde opp flyplassavgiften. Når gladmeldingen kom, var det allerede for sent.

Foto: Simen Follesø Røiseland / NRK

Tidligere i desember truet Widerøe med å kutte i rutetilbudet. Årsaken var at Samferdselsdepartementet vedtok å øke flyplassavgiften med 24 prosent.

Richard Kongsteien, Widereøe

Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe mener mye støy kunne vært unngått.

Foto: Widerøe

Da departementet senere ga beskjed om at de samtidig ville kutte i flysikringsavgiften, mente Avinor at selskapet derimot ville få en total avgiftsreduksjon på ti millioner kroner.

– Dette med de reduserte avgiftene er helt nytt for oss, sa kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til NRK i forrige uke.

Men da beskjeden kom fra departementet, hadde allerede Widerøe iverksatt truslene. 1600 ruter var da allerede kuttet vekk.

– De reduserte avgiftene ble aldri nevnt

Nå starter arbeidet med å reversere kuttet. Noe som trolig ikke vil være gjennomført før mars 2013.

– All kommunikasjonen har foregått rundt startavgiftene, og de reduserte avgiftene har aldri vært nevnt. Og uten den informasjonen kunne ikke vi planlegge etter noe annet enn at avgiftene kom til å gå opp, sier Kongsteien.

Dermed ble rutene kuttet, og det kan bli særlig merkbart i januar. Først i mars vil alle rutene være oppe og gå igjen.

Dette er rutene Widerøe nå kutter:

  • Kirkenes-Lakselv: Direkteruten (som går søndager) legges ned
  • Kirkenes-Sørkjosen: Direkteruten (som går lørdager) legges ned
  • Kirkenes-Tromsø vv: Innstilles lørdag formiddag og ettermiddag, samt søndag formiddag
  • Tromsø-Hammerfest vv: Formiddagstur (WF902/903) tirsdag-fredag innstilles
  • Bodø-Stokmarknes vv: Formiddagstur (WF885) mandag-fredag innstilles
  • Sandnessjøen-Oslo vv: Innstilles onsdag og torsdag
  • Brønnøysund-Oslo vv: Innstiller en rundtur torsdag middag og fredag morgen
  • Trondheim-Kristiansund vv: Innstilles fredag morgen

– Mye støy kunne vært unngått

– Vi skal jo få kabalen til å gå opp både med fly og besetning, derfor trenger vi seks uker for å planlegge rutene og reversere rutekuttet. Men vi skal fordele kuttene jevnt slik at ingen destinasjoner blir sittende igjen med svarteper.

Geir Pollestad

Geir Pollestad (Sp) er klokkeklar på at Widerøe må ta ansvaret.

Foto: Stortinget

– Var ikke de reduserte flysikringsavgiftene viktige når dere skulle planlegge driften til neste år?

– Det var et svært viktig punkt. Hele vårt poeng var at flere ruter ikke lenger ville være lønnsomme dersom avgiftsnivået steg. Da måtte vi kutte i rutene.

– Så hva tenker dere da om at dere ikke fikk beskjed om dette tidligere fra Samferdselsdepartementet?

– Det er jo mye støy som kunne vært unngått hvis vi hadde fått vite alle avgiftene på en gang.

Mener Widerøe må ta ansvaret

– Jeg ser ikke at departementet kan ta noe kritikk for at Widerøe helt på egen hånd har valgt å kutte rutene, sier statssekretær Geir Pollestad (Sp) i Samferdselsdepartementet.

Derimot mener han at Widerøe burde gjort en bedre jobb med å sjekke avgiftene for 2013.

– Det burde ikke være noen overraskelse for flyselskapene at disse avgiftene finnes. Så jeg klarer ikke se noe annet enn at dette er et valg Widerøe fullt og helt må ta konsekvensen av selv.

– Ingen grunn for å informere tidligere

Avgiftene for neste år blir vanligvis klare helt på slutten av året. Det skjedde også i år, etter at Widerøe bestemte seg for å kutte i rutetilbudet.

– Det er normalt, og det var ikke noe grunnlag for at vi skulle informert på et tidligere tidspunkt.

Richard Kongsteien i Widerøe er ikke enig.

– I en ideell verden burde vi kanskje etterlyst avgiftene, men det er vanskelig med tall som ikke er publisert. Så det er en litt merkelig påstand. Vi har vært tydelige på konsekvensene av en avgiftsøkning, og det ble ikke nevnt et ord om lette i andre avgifter.

– Arrogant av departementet

Lars Myraune

Lars Myraune (H) mener departementet har opptrådt arrogant.

Foto: Privat

– Jeg synes dette er litt arrogant av Samferdselsdepartementet, sier stortingsrepresentant Lars Myraune (H).

Han sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og mener Samferdselsdepartementet kunne løst saken langt smidigere.

– Fra Widerøes side handler ikke dette om en misforståelse. De har fått vite at en avgift går opp, og det har konsekvenser for dem. Da har de tatt sine forholdsregler, sier Myraune, og fortsetter;

– Vi har stor sans for måten Widerøe har håndtert dette på.

– Departementets fulle ansvar

Myraune mener Samferdselsdepartementet burde opplyst om alle avgiftene i sine møter med Widerøe.

– Slik at Widerøe hadde noe å forholde seg til som helhet. Det synes jeg er departementets fulle ansvar.

– Da ville vi sluppet all denne støyen.

Ingen vil ta selvkritikk

– Tar Widerøe selvkritikk når rutene nå kuttes?

– Det ser jeg ikke noe poeng i å gjøre. Det viktige er at avgiftene blir holdt lave og at vi kan opprettholde rutetilbudet, sier Richard Kongsteien.

Geir Pollestad reagerer imidlertid på at tvisten mellom departementet og Widerøe nå ender med at 1600 flyruter kuttes fra nyttår.

– Jeg synes det er dumt dersom det er slik at noen mister flytilbudet på grunn av dette som nå har skjedd. Men det er Widerøe som fullt og helt tar sine valg om når og hvor de velger å fly sine kommersielle ruter, sier Pollestad før han legger til;

– Vi tar ingen selvkritikk i denne saken.