Hopp til innhold

Brunosttunnelen åpnes - er fortsatt like brannfarlig

Brattlitunnelen i Tysfjord åpnes i dag etter den mye omtalte brunostbrannen i januar. Men brannfarlig skum i tunneltaket bekymrer brannvesenet.

Brattlitunnelen fikk store skader da det begynte å brenne i et vogntog inne i tunnelen 17. januar.

Vogntoget var på vei sørover gjennom den 3.606 meter lange tunnelen da sjåføren oppdaget at det brant i hengeren.

Geir Jørgensen i Statens vegvesen

Geir Jørgensen i Statens vegvesen.

Foto: Mathis Eira / NRK

Sjåføren kom seg ut i god behold, men den brennende hengeren ble værende igjen, om lag 300 meter fra tunnelinngangen i sør.

Bekymret

Den gang førte brannfarlig skum i tunneltaket til at hengeren med 27 tonn brunost brant i over fire døgn.

I dag åpnes tunnelen uten at det lettantennelige skummet er sikret. Det bekymrer nestleder for beredskap, Tor-Arne Amundsen, i Ofoten brann.

– I forhold til en brann i tunnel er det utvilsomt en stor fordel at dette PE-skummet er tildekt. Vi vet at skummet gjør at en brann akselererer hurtig i en tunnel. Det er helt opplagt at det er optimalt at disse PE-mattene blir tildekt med betong så tidlig som mulig.

Skal sikres senere

Statens vegvesen har gjort en risikovurdering og mener dette er eneste mulige løsning for å få åpnet tunnelen for midlertidig trafikk.

– Det legges tilbake PE-skum nå for å isolere for frost og vann, slik at man får vannet ut i dreneringssystemet uten å fryse og ut av tunnelen, sier avdelingsdirektør Geir Jørgensen i Statens vegvesen.

Han sier at flere av de eldre tunnelene i Nordland har usikret brannfarlig skum. Det gjelder også Brattlitunnelen før brannen.

Statens vegvesen sier at det ikke er mulig å sikre skummet med betong på denne tiden av året, men at det skal skje på sikt.

– Når vi kommer til en litt annen tid på året, må dette også sikres med betong. Det vil si at det støpes på et tykt lag betong slik at det da er brannsikret. Da er det jo helt uproblematisk, sier Jørgensen.

(artikkelen fortsetter under)

Sjekk videoen fra den kraftige brunost-brannen i Brattlitunnelen i Kjøpsvik kommune.

Sjekk videoen fra den kraftige brunostbrannen

– En brann kan komme i morgen

Amundsen fra Ofoten brann sier at PE-skum etter forskriftene skal brannsikres.

– Hvis de har sjekket det ut og vet at det ikke kan gjøres, må jeg forholde meg til det. De er jo profesjonelle tunnelbyggere og vet hva som kan gjøres og ikke gjøres. Vi må bare forholde oss til de risikoanalysene de gjør.

Men han håper at tunnelen sikres så fort som mulig.

– En brann kan komme i morgen. Hvis flammene får lov å ta tak i PE-skummet brenner det like godt som det gjorde i Brattlitunnelen sist.

Lang omvei

For yrkessjåfør Geir Ståle Lian og andre som ferdes jevnlig i området rundt Tysfjord har ulempene etter brunostbrannen skapt store utfordringer. Gleden er derfor stor over at tunnelen nå åpner igjen.

– Det er ikke langt unna at vi har nedtelling fram mot åpningen, ler sjåføren.

Lian er bosatt i Narvik, og kjører jevnlig gjennom tunnelen for å levere og hente post. Men de siste ukene har han og kollegaene i Posten Transport måtte kjøre store omveier og benytte fergetransport for å hente og levere posten.

– Det har vært en ordentlig kabal for å få det til å gå opp. Vi har måtte kjøre store omveier, og det har medført fem til seks timer ekstra kjøring daglig for å gjennomføre de samme rutene som før tunnelen ble stengt, forteller sjåføren.

Posten har derfor også måtte sette inn ekstra sjåfører og biler for å få gjennomført arbeidet som nå er mye mer tidkrevende.

– Jeg er veldig fornøyd med at tunnelen nå åpnes igjen. Jeg tror jeg snakker på vegne av alle sjåfører og yrkessjåfører som ferdes i området når jeg sier det, forteller han.

(artikkelen fortsetter under)

Hvor godt brenner egentlig brunost? Salten brann tester

Setter fyr på Norges nasjonalpålegg

Begrenset trafikk

Selv om Brattlitunnelen nå åpner, er det fortsatt mye arbeid som gjenstår. Derfor åpnes tunnelen i første omgang for begrenset trafikk.

– I første omgang vil tunnelen være åpen fra 07.30-19.30 for normal kjøring. Deretter fra 19.30 til 22.30 vil det være arbeid i tunnelen, og være puljevis kolonnekjøring, fram til 22.30 hvor tunnelen vil være nattestengt, opplyser Geir Jørgensen.

I etterkant av brannen har det blitt gjennomført omfattende sikring av fjellet, tunnelen har blitt vasket, ødelagte deler har blitt fjernet, og tunnelen har blitt bygd opp igjen. Det har blitt hengt opp midlertidig belysning, og midlertidig brannsystemer.

Først om en til to uker vil tunnelen være åpent som normalt, før den igjen vil stenge for å utføre resterende arbeid som behøves. Når det blir er foreløpig usikkert.