Hopp til innhold

– Hurtigruta har blitt et rent cruiseskip

Hurtigruta har utspilt sin rolle som kommunikasjonsmiddel, mener statsviter Bente Aasjord. Men hun møter motbør fra politisk hold.

Sørgående hurtigrute MS Polarlys med kurs for Sortland, Andøya i bakgrunnen.

Årlig pumpes flere hundretalls millioner kroner inn i driften av Hurtigruta. Nå stiller statsviter Bente Aasjord spørsmålstegn ved den enorme pengestøtten.

Foto: Trond Gansmoe Johnsen

Geir-Ketil Hansen

Stortingsrepresentant Geir-Ketil Hansen fra SV ser på Hurtigruta som sørdeles vellykket.

Foto: Stortinget

– Hurtigruta har stor verdi og er særdeles vellykket. Den er en del av nasjonens identitet. Ikke minst langs kysten, sier stortingsrepresentant Geir-Ketil Hansen fra Nordland SV til NRK.no

Han mener Hurtigruta skaper store verdier for Norge og for landsdelene den trafikkerer.

– Særlig dette med de mange anløpene langs kysten, er det et konsept som er uslåelig med tanke på reiselivet. Hurtigruten skaper mye ringvirkninger langs norskekysten.

Bør vurdere å stanse støtten

Men ikke alle er enig i at Hurtigruta er en suksesshistorie. I en kronikk i Klassekampen mandag spør statsviter og skribent Bente Aasjord om det er klokt å bruke millionbeløp Hurtigruta, når hurtigbåter er framtidas framkomstmiddel til havs.

Bente Aasjord

Statsviter og skribent Bente Aasjord setter spørsmålstegn ved de store pengeoverføringene Hurtigruta mottar.

Foto: Johannes E. Kalvemo / NRK

– Visst er Hurtigruta en kulturbærer, men spørsmålet er om den er det mest effektive kommunikasjonsmiddelet på havet. Det mener jeg den bestemt ikke er, sier Aasjord til NRK.no.

Forventer reaksjoner

Hurtigruten mottar årlig nærmere 650 millioner kroner i støtte. Aasjord mener det er på tide at pengene hentes andre steder.

– Jeg vil ikke Hurtigruta til livs. Den er kjempefin å reise på cruise med, men spørsmålet er om Hurtigruta bør finansieres over samferdselsbudsjettet. Kanskje burde den heller vært finansiert over næringsdepartementets budsjett.

Aasjord forventer reaksjoner på sin kronikk, men for hennes del er hurtigbåtene viktigere som transportmiddel.

– Jeg får sikkert motbør, men jeg skulle ønske Kari Bremnes kunne synge noen sanger om hurtigbåten. At den også kunne blitt et ikon, for den er viktig for veldig mange.

– Mister politisk godvilje

Selv om Geir Ketil Hansen er positiv til Hurtigrutas betydning er han kritisk til måten skipene drives på, og mener de er i ferd med å miste støtten i befolkningen.

– Jeg opplever det slik at rederiet Hurtigruten har mistet en god del politisk godvilje som den tidligere har hatt. Da snakker jeg på styret og ledelsen og ikke de ansatte som er utmerkede ambassadører for Hurtigruten.

Han spår at anbudene neste gang vil bli lyst ut tidligere og mener da andre konkurrenter har større muligheter til å komme med anbud og skaffe seg de nødvendige skipene.

– Jeg tror nok man har erfart at om man skal få gode og konkurrerende alternativer, må man lyse ut i god tid. Det har det siste året og tidligere vært knapp tid.