Hopp til innhold

Rolf må kjøre 40 mil for å komme seg hjem

11.000 passasjerer er berørt når de kabinansatte i Widerøe i dag er tatt ut i streik. En av dem er Rolf Solvoll som i stedet for 40 minutter i fly må kjøre i åtte-ni timer for å komme seg hjem.

Rolf Solvoll

På Bodø lufthavn sto det meste bom stille i morgentimene onsdag. Det var dårlig nytt for Rolf Solvoll som pendler fra Bleik på Andøya til Bodø for å komme seg på jobb.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Problemene er store særlig på Vestlandet og i Nord-Norge når samtlige Widerøe-fly står på bakken.

På Bodø lufthavn sto det meste bom stille i morgentimene onsdag. Det var dårlig nytt for Rolf Solvoll som pendler fra Bleik på Andøya til Bodø for å komme seg på jobb.

I dag skulle han tilbake til Andøya.

– Men det gikk jo ikke, sier Solvoll.

– Dette rammer hardt

Han var imidlertid proaktiv og var tidlig oppe for å komme seg fremst i køen for å få tak i leiebil.

– Det var allerede begynt å tømme seg for leiebiler, så dette kan bli kaotisk utover dagen, sier han.

Nå venter en kjøretur på 40 mil, som i verste fall kan ta mellom åtte og ni timer, litt avhengig av om han kommer seg med rett ferge.

– Hele befolkningen i Nord-Norge er avhengig av at Widerøe er på vingene. Dette rammer hardt, det er det ikke tvil om. Det vil få store konsekvenser for alle samfunnsområder, sier Solvoll.

Widerøe frakter daglig 11.000 passasjerer fra 42 flyplasser i Norge og Europa fordelt på rundt 400 avganger.

(artikkelen fortsetter under)

- Befolkningen i Nord-Norge er totalt avhengig av at Widerøe er på vingene, sier en av passasjerene NRK har snakket med i Bodø.

Rolf Solvoll må kjøre 7-8 timer fra Bodø til Andøya på grunn av streiken, men har forståelse for de streikende.

Widerøe: – Vi kan ikke hjelpe

De mange reisende som i dag må være kreative for å komme seg hjem, kan imidlertid ikke vente seg noe særlig hjelp fra Widerøe.

Informasjonssjef i Widerøe, Silje Brandvold, sier selskapet ikke har mulighet til å gi de reisende alternativ transport.

– Når alle flyene til Widerøe står, er vi nødt til å permittere folk. Derfor har ikke vi en organisasjon som kan sørge for alternativ transport for så mange, sier hun til NRK.no.

Hun ber passasjerene om å ta kontakt med stedet hvor de kjøpte billetten.

– Det vi kan gjøre er å refundere billetter til de som skulle reist med oss, eller booke dem om. Det er viktig at de som rammes av streiken tar kontakt med den de har kjøpt billett av, det være seg hos oss eller reisebyrå.

(artikkelen fortsetter under)

Boød lufthavn - streik i Widerøe

Problemene er store særlig på Vestlandet og i Nord-Norge når samtlige Widerøe-fly står på bakken. På Bodø lufthavn sto det meste bom stille.

Foto: Martin Steinholt / NRK

– Vi beklager

Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien beklager overfor alle passasjerene som i morgentimene onsdag ikke kommer seg dit de skal.

– Veldig mye av vår trafikk er fra flyplasser der vi er de eneste som flyr, og vi vil ikke ha noe transporttilbud tilpassasjerene, sier Kongsteien.

Han garanterer likevel at ingen av passasjerene vil bli økonomisk skadelidende.

Han tror samtidig det er relativt få som ikke har fått med seg at det er streik blant de kabinansatte i selskapet.

– Vi har sendt SMS til alle kunder som har oppgitt mobilnummer i forbindelse med bestilling, og det gjelder stadig flere. I tillegg er mediedekningen såpass omfattende at det skal la seg godt gjøre å ikke ha fått det med seg, mener Kongsteien.

Kongsteigen trekker spesielt fram at streiken rammer pasienter som skal til sykehus eller på helsereise.

– I de nordligste fylkene kan det gjelde så mange som 50 prosent av de reisende på enkelt dager, forteller han.

Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe sier det er "en kjempevanskelig situasjon" selskapet er oppe i.

Richard Kongsteien om Widerøe-streiken.