Problemene er store særlig på Vestlandet og i Nord-Norge når samtlige Widerøe-fly står på bakken.
På Bodø lufthavn sto det meste bom stille i morgentimene onsdag. Det var dårlig nytt for Rolf Solvoll som pendler fra Bleik på Andøya til Bodø for å komme seg på jobb.
I dag skulle han tilbake til Andøya.
– Men det gikk jo ikke, sier Solvoll.
- Les også:
– Dette rammer hardt
Han var imidlertid proaktiv og var tidlig oppe for å komme seg fremst i køen for å få tak i leiebil.
– Det var allerede begynt å tømme seg for leiebiler, så dette kan bli kaotisk utover dagen, sier han.
Nå venter en kjøretur på 40 mil, som i verste fall kan ta mellom åtte og ni timer, litt avhengig av om han kommer seg med rett ferge.
– Hele befolkningen i Nord-Norge er avhengig av at Widerøe er på vingene. Dette rammer hardt, det er det ikke tvil om. Det vil få store konsekvenser for alle samfunnsområder, sier Solvoll.
Widerøe frakter daglig 11.000 passasjerer fra 42 flyplasser i Norge og Europa fordelt på rundt 400 avganger.
(artikkelen fortsetter under)
Widerøe: – Vi kan ikke hjelpe
De mange reisende som i dag må være kreative for å komme seg hjem, kan imidlertid ikke vente seg noe særlig hjelp fra Widerøe.
Informasjonssjef i Widerøe, Silje Brandvold, sier selskapet ikke har mulighet til å gi de reisende alternativ transport.
– Når alle flyene til Widerøe står, er vi nødt til å permittere folk. Derfor har ikke vi en organisasjon som kan sørge for alternativ transport for så mange, sier hun til NRK.no.
Hun ber passasjerene om å ta kontakt med stedet hvor de kjøpte billetten.
– Det vi kan gjøre er å refundere billetter til de som skulle reist med oss, eller booke dem om. Det er viktig at de som rammes av streiken tar kontakt med den de har kjøpt billett av, det være seg hos oss eller reisebyrå.
(artikkelen fortsetter under)
– Vi beklager
Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien beklager overfor alle passasjerene som i morgentimene onsdag ikke kommer seg dit de skal.
– Veldig mye av vår trafikk er fra flyplasser der vi er de eneste som flyr, og vi vil ikke ha noe transporttilbud tilpassasjerene, sier Kongsteien.
Han garanterer likevel at ingen av passasjerene vil bli økonomisk skadelidende.
Han tror samtidig det er relativt få som ikke har fått med seg at det er streik blant de kabinansatte i selskapet.
– Vi har sendt SMS til alle kunder som har oppgitt mobilnummer i forbindelse med bestilling, og det gjelder stadig flere. I tillegg er mediedekningen såpass omfattende at det skal la seg godt gjøre å ikke ha fått det med seg, mener Kongsteien.
Kongsteigen trekker spesielt fram at streiken rammer pasienter som skal til sykehus eller på helsereise.
– I de nordligste fylkene kan det gjelde så mange som 50 prosent av de reisende på enkelt dager, forteller han.