Lyngøy har vært ansatt i selskapet i 22 år og nå har han fått nok.
Arbeidsdagen er mer stressende og man føler seg ofte fornedret, sier den 54 år gamle flykapteinen.
- Din respekt blir redusert til et minimum. Det føles nedverdigende å måtte kle av seg det ene og det andre, for å kunne gjøre den jobben jeg skal gjøre.
Har vurdert sykemelding
54-åringen som opprinnelig er fra Brønnøysund har jobbet i Widerøe i 22 år.
Slik hverdagen er blitt etter at de nye sikkerhetsregelene trådte i kraft er den eneste utveien å slutte i jobben.
Flykapteinen mener at han mange ganger blir grundigere sjekket enn vanlige passasjerer.
Lyngøy har også opplevd situasjoner hvor han har vurdert å sykemelde seg.
- Jeg har for eksempel opplevd å blitt stoppet i sikkerhetskontrollen på Gardermoen og ikke kommet igjennom. Jeg har rett og slett blitt nektet adgang. Jeg tenkte at før jeg ringer å sykemelder meg, så får jeg prøve å komme igjennom på en annen måte. Jeg gikk da til sikkerhetskontrollen som passasjerene bruker. Da var det ikke noe problem å komme igjennom. Det sier jo sitt hvordan flymannskap blir sjekket.
Flere vil slutte
Det har også vært dager hvor han har måttet utsatt flyavgangen.
- Jeg har kommet ombord i fly med min besetning hvor jeg har gitt klar beskjed om at vi utsetter å ta ombord passasjerene til vi har fått snakket litt sammen og roet oss ned.
Den grundige sjekken går rett og slett på sikkerheten løs, hevder flykapteinen.
- Dette går ut over sikkerheten i negativ retning.
De nye sikkerhetsregelene er ofte et tema blant kollegaene i Widerøe. Han er nå ikke den eneste som vil slutte.
- Det er iallefall 4-5 stykker som har nevnt det.
- Bør avlyse flyvningen
Fredag sendte Norwegian, SAS Braathens og Widerøe et brev til Avinor og Luftfartstilsynet der de reagerer på trakassering av kvinnelig besetning og mistenkeliggjøring.
Leder i Norsk Flygerforbund Jan Dieset anbefaler sine medlemmer å sette flyet på bakken hvis de opplever ubehageligheter i sikkerhetskontrollen.
- Hvis flygeren er så frustrert etter en sikkerhetskontroll så anbefaler vi at flygeren avlyser flyvningen.
Flyplassene i Norge må følge det europeiske regelverket og kan ikke gjøre egne innstramminger. Men direktøren for sikkerhet i Luftfartstilsynet Unni Nilsen sa til NRK fredag at de vil følge opp disse hendelsene.