Hopp til innhold

Satser på havner i Nordland

Nordland får 12 av totalt 26 konkrete tiltak på havne- og farledsprosjekter i Nord-Norge.

Havna i Bodø med SAS-hotellet i bakgrunnen

Det kommer utdyping på to steder i leden inn til havna i Bodø.

Foto: Bodø kommune

Blant annet nevnes Bodø havn, Stamsund og Svolvær .

Det er i løpet av første fireårsperiode at innseilingen til Svolvær bedres.

- Utdyping av innseilingen til Svolvær vestre havn (Salttønna) vil ferdigstilles i begynnelsen av planperioden. Tiltaket vil føre til at større skip kan anløpe havna og gi bedre sikkerhet. Resterende prosjektkostnad i planperioden er anslått til 11 millioner kroner, ifølge dokumentet til fiskeri- og kystdepartementet.

Som NRK Nordland meldte i går gis det også 55 millioner til utbedring av Torgværleden i Brønnøysund.

Følg Regjeringens framlegging av Nasjonal Transportplan direkte HER klokka 12!

Farledsinvesteringer i Nordland

  • Svolvær
    Resterende prosjektkostnad i planperioden er anslått til 11 mill. kr.
  • Torgværleden
    Torgværleden er en 11 km lang led med betydelig trafikk som er utsatt syd- og nordvestlige vinder og mye havsjø. Farleden har begrenset bredde og store kursendringer over en kort distanse. En utdyping ned til 13 meter, med et kostnadsanslag på 55 mill. kr, vil gi økt sikkerhet.
  • Harstadbotn
    Tiltaket vil bedre innseilingen til fiskerihavn. Det er i dag sterke begrensninger når det gjelder dybdeforhold, samt nødvendig manøvreringsareal for større fiskefartøy. Kostnadsanslag 30 mill. kr.
  • Olstokvær (Meløy)
    Utdyping i hovedled sør for Bodø. Leden er trang med hyppige retningsendringer. Tiltaket består i utdyping ned til 13 meter og vil gjøre det enklere å navigere og dermed øke sikkerheten.
  • Bodø havn
    Tiltaket består i utdyping på to steder i leden inn til Bodø havn. Tiltaket vil medføre økt sikkerhet og gi større fartøy bedre tilgang til havna.
  • Grøtøyleia (Steigen)
    Utdyping av hurtigbåtled/biled som i dag er trang med hyppige retningsforandringer. Tiltaket vil øke sikkerheten for hurtigbåter, fraktefartøy og fiskefartøy som trafikkerer leden.
  • Tjeldsundet (Harstad).
    Tiltaket består i utdyping av hovedled på fem steder, og vil øke sikkerheten i en led som i dag er trang og vanskelig å navigere.
  • Raftsundet (Hadsel og Vågan)
    Leden gjennom Raftsundet er blant annet trafikkert av Hurtigruta. Tiltaket består i utdyping av leden tre steder for å øke sikkerheten.

Fiskerihavner

  • Andenes
    Andenes er en viktig fiskerihavn med flere fiskemottak. Her utføres reparasjoner på flere skadede moloer slik at sikkerheten for fiskeflåten og infrastrukturen i havna ivaretas. Resterende prosjektkostnad i planperioden er anslått til 33 mill. kr.
  • Stamsund
    Stamsund havn er den største fiskerihavna i Vest-Lofoten. Havnen er anløpssted for hurtigruta og andre godsbåter, og både kystfiskebåter og trålere leverer til fiskeribedriftene som er lokalisert i Stamsund. Tiltaket består av utdyping av ny innseiling til indre havn, og bygging av molo for skjerming av innseilingen. Resterende prosjektkostnad i planperioden er anslått til 127 mill. kr.
  • Træna
    Tiltaket innebærer bygging av molo og utdyping av havna samt utvidelse av manøverområdet slik at større fartøy kan komme inn og gir bedre manøverforhold i havna. Fiskefartøyene som leverer til pelagisk mottak er blitt større og har behov for bedre havneforhold. Også fraktefartøy som skal inn til fiskeforedlingsbedriftene krever større dybde. Tiltaket vil starte opp i første del av planperioden og fullføres i andre del av perioden. Prosjektkostnaden er anslått til 234 mill. kr.
  • Napp, Flakstad
    Tiltaket innebærer bygging av ny molo for å skjerme liggekaier mot bølger fra øst/nordøst Innseilingen vil bli noe trangere enn i dag. Kommunen ønsker senere også en utdyping av havna, men prioriterer nå moloen.
  • Hovden
    Tiltaket innebærer en utbedring av innseilingen til havna ved at minste dybde skal senkes fra -3,2 m. til -5 m. Det er tilfredsstillende dybde i resten av havnebassenget. Etter dette vil havna kunne ta i mot større og mer dyptgående fartøy.
  • Myre
    Tiltaket omfatter utvidelse og utdyping av innseilingen til havna, samt bygging av ny molo til Gjæva med tilhørende merking. Formålet er bl. a. å legge til rette for økt trafikk til foredlingsvirksomheten på stedet. Prosjektet startes opp i andre del av planperioden og fullføres etter utløpet av planperioden.