Hopp til innhold

Lar «Finnmarken» bli i Australia

Hurtigruten har tjent stort på å leie MS «Finnmarken» ut som hotellskip i Australia. Nå håper selskapet skipet skal bli liggende på andre siden av kloden.

MS "Finnmarken" males hvit

HVIT PENGEBINGE: MS «Finnmarken» blir malt hvit, før den seiler til Australia for å operere som hotellskip.

Foto: Kai Albrigtsen

Hurtigruten tjente i 2009 mer penger på utleie av «Finnmarken» enn på alle de andre skipene i selskapet til sammen.

– Den kontrakten med Finnmarken som hotellskip i Australia er veldig viktig for oss. Det er en kontrakt på 18 måneder, med mulighet for forlengelse på ytterligere 18 måneder.

Det sa administrerende direktør Olav Fjell i Hurtigruten, da han deltok på et arrangement i regi av økonomistudentene på Høgskolen i Bodø. Han håper selskapet fortsatt skal kunne tjene penger på å leie skipet ut i Australia.

Hurtigruten har opprettet et eget selskap i Australia. Hurtigruten Pty Limited blir et lokalt datterselskap som har kontrakt med utbyggeren av oljefeltet.

Hvit gullgruve

Hurtigruten inngikk i fjor en kontrakt med selskapet Boskalis Australia Pty Limited, om utleie av MS «Finnmarken» som hotellskip ved Gorgonfeltet i Vest-Australia.

Olav Fjell, Hurtigruten

Direktør Olav Fjell i Hurtigruten.

Foto: Harald Krogtoft / NRK

Kontrakten, som har en varighet på 18 måneder, inkluderer også et forsyningsskip, og har en totalverdi på 697 millioner kroner. Hurtigruten har tidligere avvist rykter om at «Finnmarken» ikke vil komme tilbake til Norge, men Olav Fjell sier nå at han håper på fortsatt utleie av skipet.

– Vår ambisjon er at vi skal gjøre en så god jobb, at «Finnmarken» blir der nede i veldig veldig mange år. Det har jeg god tro på at skal skje, sier han.

«Nordnorge» tilbake snart

Utleie av skipene MS «Nordnorge» til Aker Solutions ASA i 2008 og MS «Finnmarken» til Australia har vært viktige bidrag til å bedre økonomien til Hurtigruten.

I lavsesongen har Hurtigruten operert med ti skip langs kysten av Norge. «Nordnorge» ligger nå i opplag, men vil bli satt inn i trafikk igjen om kort tid, opplyser Fjell.

– Den kommer inn som planlagt i løpet av våren, når den perioden hvor vi bare skal gå med ti skip er over, og det skjer i løpet av en måneds tid nå, sier han.

MS Nordnorge i opplag på Åndalsnes

MS «Nordnorge» i opplag på Åndalsnes.

Foto: Ole Johnny Amundsen

Beholder bussene

Hurtigruten hadde tidligere planer om å selge buss- og transportvirksomheten i selskapet. Det har de til nå ikke klart, og Olav Fjell sier at Hurtigruten nå har bestemt seg for å drive denne delen av selskapet videre.

– Vi skulle selge sånn at vi fikk penger til å betale ned gjelden vår. Men vi fikk ikke den prisen vi ønsket, og vi fikk ikke sluttført prosesser i denne perioden, så da avsluttet vi den prosessen.

– Vil det være bærekraftig drift for Hurtigruten å beholde denne delen av selskapet?

– Ja, dette er gode virksomheter. Det var ikke derfor vi skulle selge. Det er ikke noe problem å fortsette med dette, sier Fjell.

Tror på overskudd

I 2009 gikk Hurtigruten med et underskudd på 28 millioner kroner. Det var en forbedring fra året før på nesten 700 millioner kroner.

Antall gjestedøgn gikk imidlertid ned i fjor, og kun høye billettpriser sørget for bedre inntjening her. Fjell mener noe av nøkkelen til å lykkes framover ligger i å lokke turister til Norge også i lavsesongen om vinteren.

– Vi har noe veldig eksotisk i Nord-Norge, og det er det veldig skiftende været og lyset. Så har vi laget et program som vi har kalt «På jakt etter lyset», og det selger veldig godt, sier han.

Hurtigruta i mørketid

Hurtigruten satser på flere turister i mørketiden.

Foto: Robert Greiner / NRK

Hovedtyngden av de nye vinterturistene som nå reiser med Hurtigruten kommer fra Tyskland. Hurtigruten har i vinter i større grad enn tidligere brukt charterfly for å fly turister til Norge og ombord i Hurtigruten.

Hegnar-effekten

Fjell gir styreleder Trygve Hegnar mye av æren for at verdien på hurtigruteaksjen nå vokser. Hegnar kjøpte denne uken via sitt selskap Periscopus nye aksjer for rundt 125 millioner kroner i Hurtigruten. Bare minutter senere steg aksjeverdien med fem prosent på oslo børs.

I fjor la Trygve Hegnar en kvart milliard på bordet for 20 prosent av selskapet, og

Trygve Hegnar

Styreleder i Hurtigruten Trygve Hegnar.

Foto: NRK

investoren eier nå 26 prosent av aksjene.

– Først var han vår verste kritiker og dømte oss nord og ned. Så har han fulgt Hurtigruten og sagt at dette er spennende. Så kjøpte han hele 20 prosent og gikk inn som styreleder, og så ble han kjent med bedriften vår. Nå sier han dette er jo bra, og kjøper mer. Det syntes jeg er veldig stimulerende for oss, sier Olav Fjell.

Fjell tror at den positive utviklingen i selskapet vil fortsette, og at 2010 skal bli året når Hurtigruten snur underskudd til overskudd.

– Nå ser jo folk at det å kjøpe aksjer i Hurtigruten er noe du kan tjene penger på. Og Tryve Hegnars kjøp har bidratt til at vi har fått en ideell struktur på eiermassen i selskapet, så det er bra på alle måter, sier Fjell.

Hva mener du om at MS «Finnmarken» ikke kommer tilbake?