Magnussen forteller om en spent stemning ombord i flyet.
– Jeg har flydd mye og kjente på bevegelsene at noe var galt. Flyet ble mer ustabilt og begynte å henge litt på venstre side før piloten fikk opp turtallet på den høyre motoren, sier Magnussen til nrk.no.
Han synes opplevelsen var skremmende, og forteller at flere av pasasjerene reagerte.
– Det var reaksjoner i flyet som jeg ikke skal gjengi her. Opplevelser som dette bør helst ikke skje, sier han.
Widerøe: – Uvanlig
Det samme flyet måtte nødlande to ganger på en dag. Flyet er nå satt på bakken, og de to nødlandingene blir innrapportert til Luftfartstilsynet.
– Det er uvanlig at et Widerøe-fly må nødlande to ganger på en og samme dag, medgir informasjonssjef Siw Sandvik i Widerøe.
Feil på oljetrykket skal være årsaken også til den siste nødlandingen.
– Ubehagelig opplevelse
Den første kontrollerte nødlandingen skjedde mandag formiddag da Widerøe-flyet var på vei fra Sandnessjøen til Bodø. De 17 passasjerene fikk en ubehagelig opplevelse. Asbjørn Røiseland var en av passasjerene ombord.
– Det var en ekkel opplevelse. Frykt for vulkanasken gjorde at jeg var mer redd enn jeg normalt ville vært. Vi har jo lest om at vulkanasken kan kvele motorene. Men jeg synes både kabinpersonalet og de i cockpiten opptrådte profesjonelt, sa Røiseland til NRK i går.
Motortrøbbel igjen
Flyet ble undersøkt av teknikere og en oljepakning ble skiftet før det ble sendt på vingene igjen. 13 timer etter den første nødlandingen svikter motoren igjen på vei fra Narvik til Andenes.
Det var sju passasjerer og en besetning på tre personer ombord da oljetrykket begynte å synke igjen.
– Vi fikk varierende oljetrykk på en av motorene. Widerøe-maskinen hadde gått til Narvik og var på tur til Andenes, men måtte returnere til vår tekniske base i Bodø. jeg vil understreke at det aldri var fare for sikkerheten ombord, sier Sandvik.
Skal saumfares
– Nå er vi nødt til å se ytterligere på denne maskinen for å finne ut om det kan være andre ting som er feil, sier Sandvik.
- Les også:
Hun sier det er helt tilfeldig at dette skjedde på samme maskin to ganger, men det var aldri noen fare for passasjerer eller mannskap.
– Maskinen landet helt normalt 15 minutter over midnatt ved Bodø lufthavn, sier Siw Sandvik.
– Hvor ofte inntreffer slike hendelser?
– Det skjer ikke spesielt ofte, men det er klart at man til tider kan oppleve at det oppstår varierende oljetrykk. En oljepakning kan ryke like mye på en bil som på et fly, og i dette tilfellet så skjedde det to ganger, og da er vi nødt til å se grundig på maskinen.
– Kommer flyet til å bli tatt ut av drift?
– Maskinen vil stå i hangaren til vi er helt sikre på at den er i orden, sier Sandvik.
Vil bli undersøkt
Luftfartstilsynet skal nå undersøke saken.
– Før vi har mottatt begge rapportene fra Widerøe kan vi ikke si noe om hvordan saken blir fulgt opp , sier informasjonsjef Marit Kvarum
- Les også:
Trygge fly
Siw Sandvik i Widerøe sier selskapet ikke har grunn til å tro at det være liknende feil på andre av flyene til Widerøe.
– Det er varierende oljetrykk som er tilfellet her og når man får indikasjoner på det, er vanlig prosedyre å slå av den ene motoren for å unngå å ødelegge den. Flytypen DASH-8 flyr uproblematisk på en motor.
– Hva vil du si til passasjerene som skal ut å reise med dere etter disse to hendelsene?
- Les også:
– Jeg har forståelse for at folk kan tenke at dette skyldes askestøv fordi maskinene har stått på bakken. Askestøv kan vi utelukke, og nå skal vi finne ut hva som er feil på maskinen. Når det er gjort regner vi med at flyet er på vingene. Men jeg vil understreke at det er ingen grunn til engstelse. Widerøe flyr ikke med maskiner som er i ustand, sier Siw Sandvik.