Krangelen om hvor det bør ligge flyplasser på Helgland er langt fra avgjort, men i dag kunne daglig leder Henrik Johansen i Polarsirkelen Lufthavnutvikling presentere hvordan en flyplass på Hauan i Rana kan se ut.
Helgelands-natur
Inspirert av Helgelandsnaturen og Polarsirkellandet, har arkitekten tegnet ei lufthavn som tar utgangspunkt i bl.a. Træna. Trænstaven er representert med flytårnet, resten av bygningsmassen av omkringliggende fjell og bygninger.
For litt over en milliard 2010-kroner er det mulig å fullføre ei ny komplett mellomstor lufthavn i Mo i Rana.
– Dette er kalkyler Avinor stiller seg bak, sier Henrik Johansen.
Etter statistikker han la fram i dag vil ei framtidig Polarsirkelen Lufthavn ha et trafikkgrunnlag på omlag 350-400.000 passasjerer årlig og være inne blant de 20 største i Norge.
Polarsirkelen Lufthavn er på papiret dimensjonert slik at den kan håndtere seks store fly samtidig. Det vil si at i løpet av en time skal fire fly kunne være i lufta fra Mo i Rana.
– Også i framtida vil Widerøe være den mest aktuelle flyoperatøren. Men Widerøe vil oppleve konkurranse på de lengre rutene ei slik lufthavn kan ha i sitt ruteoppsett, sier Johansen.
Røssvoll og Kjærstad legges ned
– Avinor vil tjene på å legge ned Kjerstad i Vefsn og Røssvoll i Rana, og realisere Polarsirkelen Lufthavn, mener Johansen.
– Det vil bli billigere å drifte ei mellomstor lufthavn framfor to små, som dermed gir reduserte kostnader. I tillegg vil trafikken fra Helgeland øke over Oslo/Gardermoen som er Avinors største inntektskilde, sier han videre.
Lokaliseringsdebatt
– Avinor har bebudet en avgjørelse på lokaliseringsdebatten før sommerferien. Det innebærer at de beslutningene som taes lojalt må følges av såvel næringslivsfolk som politikere, enten det blir Elsfjord i Vefsn eller Hauan i Rana som blir valget, sier Henrik Johansen.
Han mener regionen ikke tåler flere «ørkenvandringer» der det til stadighet kommer krav og initiativ om utredninger av nye eller gamle flyplasstomter.
– Lokal krangel fører til at de myndighetene som skal fatte beslutninger slipper å engasjere seg. Dermed blir gode prosjekter skrinlagt over tid.
Tror på støtte
Henrik Johansen tror næringslivet i Vefsn vil støtte Polarsirkelen Lufthavn fullt ut dersom Avinor bestemmer seg for at det kun er Hauan i Rana som er egnet til å realisere ei mellomstor lufthavn.
Polarsirkelen Lufthavn regner med å sende konsesjonssøknad om bygging av ei ny lufthavn før ferien.