Hopp til innhold

Træna inspirerer flyplass-arkitekt

Fjellene på Helgeland er sterkt tilstede da det første arkitektforslaget til en ny flyplass i Mo i Rana ble presentert i dag.

Krangelen om hvor det bør ligge flyplasser på Helgland er langt fra avgjort, men i dag kunne daglig leder Henrik Johansen i Polarsirkelen Lufthavnutvikling presentere hvordan en flyplass på Hauan i Rana kan se ut.

Helgelands-natur

Inspirert av Helgelandsnaturen og Polarsirkellandet, har arkitekten tegnet ei lufthavn som tar utgangspunkt i bl.a. Træna. Trænstaven er representert med flytårnet, resten av bygningsmassen av omkringliggende fjell og bygninger.

For litt over en milliard 2010-kroner er det mulig å fullføre ei ny komplett mellomstor lufthavn i Mo i Rana.

– Dette er kalkyler Avinor stiller seg bak, sier Henrik Johansen.

Etter statistikker han la fram i dag vil ei framtidig Polarsirkelen Lufthavn ha et trafikkgrunnlag på omlag 350-400.000 passasjerer årlig og være inne blant de 20 største i Norge.

Polarsirkelen Lufthavn er på papiret dimensjonert slik at den kan håndtere seks store fly samtidig. Det vil si at i løpet av en time skal fire fly kunne være i lufta fra Mo i Rana.

– Også i framtida vil Widerøe være den mest aktuelle flyoperatøren. Men Widerøe vil oppleve konkurranse på de lengre rutene ei slik lufthavn kan ha i sitt ruteoppsett, sier Johansen.

Røssvoll og Kjærstad legges ned

Polarsirkelen lufthavn, Mo i Rana

En av forutsetningene som ligger til grunn for ei realisering av ei mellomstor lufthavn i Mo i Rana er at Røssvoll og Kjerstad i Vefsn legges ned.

Foto: NarudStokkeWiig

– Avinor vil tjene på å legge ned Kjerstad i Vefsn og Røssvoll i Rana, og realisere Polarsirkelen Lufthavn, mener Johansen.

– Det vil bli billigere å drifte ei mellomstor lufthavn framfor to små, som dermed gir reduserte kostnader. I tillegg vil trafikken fra Helgeland øke over Oslo/Gardermoen som er Avinors største inntektskilde, sier han videre.

Lokaliseringsdebatt

– Avinor har bebudet en avgjørelse på lokaliseringsdebatten før sommerferien. Det innebærer at de beslutningene som taes lojalt må følges av såvel næringslivsfolk som politikere, enten det blir Elsfjord i Vefsn eller Hauan i Rana som blir valget, sier Henrik Johansen.

Han mener regionen ikke tåler flere «ørkenvandringer» der det til stadighet kommer krav og initiativ om utredninger av nye eller gamle flyplasstomter.

– Lokal krangel fører til at de myndighetene som skal fatte beslutninger slipper å engasjere seg. Dermed blir gode prosjekter skrinlagt over tid.

Tror på støtte

Henrik Johansen tror næringslivet i Vefsn vil støtte Polarsirkelen Lufthavn fullt ut dersom Avinor bestemmer seg for at det kun er Hauan i Rana som er egnet til å realisere ei mellomstor lufthavn.

Polarsirkelen Lufthavn regner med å sende konsesjonssøknad om bygging av ei ny lufthavn før ferien.

Polarsirkelen lufthavn

En av forutsetningene som ligger til grunn for ei realisering av ei mellomstor lufthvan i Mo i Rana er at Røssvoll og Kjerstad i Vefsn legges ned.

Foto: NarudStokkeWiig