Hopp til innhold

Stoler ikke på skoleundersøkelse

Mens hver femte Oslo-elev har toppscore i matte, så har bare åtte prosent det samme i Nordland. - Men dette betyr ikke at vi har de dårligste elevene, mener Utdanningsforbundet.

Gerd-Inger Simonsen, leder Utdanningsforbundet Nordland

TROR IKKE PÅ UNDERSØKELSEN: Gerd-Inger Simonsen, leder i Utdanningsforbundet Nordland.

Foto: Malvin Eriksen / NRK

Dagbladet presenterer i dag funnene fra de nasjonale prøvene, og en rapport fra Nova. Og elevene fra Nordland kommer helt nederst i undersøkelsen.

- Store skoler en fordel

– Det er ikke sånn at jo mindre, jo bedre. Det kan absolutt være fordeler med å være stor, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Petter Skarheim.

Skarheim ser til Dagbladet at de store kommunene har fordeler med at de driver så mange skoler, og at store skoler har fordeler ved at de har mange lærere.

– Store skoler har mange lærere, og da er det også samlet
mye kunnskap på skolene, sier Skarheim.

– En oversikt over skolene med de beste resultatene viser at elever fra små kommuner, og små skoler gjør det dårligere på prøvene enn sine jevnaldrende i storbyene. Tendensen er at jo mindre kommunen er, desto dårligere er elevresultatene.

Utdanninga til foreldrene viktige

Forskerne finner ikke noen klare årsaker til at det er slik, men mener utdanningsnivået til foreldrene er viktig for prestasjonene til elevene.

– Foreldrenes utdanning har større betydning nå enn før, sier forsker ved NOVA, Anders Bakken.

– Det er store forskjeller i norsk skole, både når vi ser på kjønn, etnisk opphav
og mest av alt, foreldres utdanning. Målet er at skolen skal klare å utlikne
disse forskjellene, men det har den ikke klart til nå, sier Bakken.

Forskerne har fulgt elever med like resultat på de nasjonale prøvene i barneskolen, for å se hvordan det går med dem senere. Og Nova-forskerne sier til Dagbladet at elever med høyt utdannede foreldre drar fra sine medelever, og gjør det langt bedre på ungdomsskolen enn de med lavt utdannede foreldre.

17,3 prosent av befolkningen i Nordland har utdanning fra høgskole og universitet. Det sender fylket i bunnsjiktet i Norge. Høyest er utdanningsnivået i Oslo, der 28 prosent hadde høyere utdanning i 2008, viser tall fra SSB.

– Blir alt for enkelt

Hos Utdanningsforbundet i Nordland rister bare leder Gerd-Inger Simonsen på hodet.

– Det er en for enkelt konklusjon å bare se på resultatene på de nasjonale prøvene. Skolen er mye mer enn teoretiske fag, skolen skal også gjøre elevene til gode samfunnsborgere. Vi har mange gode kvaliteter i skolen i Nordland.

Hun mener det er urealistisk å se for seg mange større skoler i fylket fordi avstandene er så store.

- Da må elevene kjøre mange timer i buss, og det gir ikke bedre elever. I tillegg viser andre undersøkelser at små skoler ikke er dårligere enn større, sier Simonsen.

Skeptisk til nasjonale prøver

Hun er ikke bekymret for undersøkelsen som også viser at utdanninga til foreldrene blir stadig viktigere.

– Utdanningsnivået til folk i Nordland er lavere enn mange andre steder, men det er ikke dette alene som avgjør. Er det bare kunnskapsmålene og det akademiske om er viktig, så kan man trekke denne typen konklusjoner. Men skolen skal også tilby praktisk opplæring og en oppdagelse om likestilling og demokrati, sier Simonsen.

– Dersom foreldrene selv likte seg på skolen, kan det smitte til barna. Men jeg har ikke tidligere sett forskning som sier at utdanningsnivået er viktig, sier lederen i Utdanningsforbundet i Nordland.

Hun er svært skeptisk til å bruke nasjonale prøver til rangering og liker ikke at fylket hennes havner nederst på undersøkelsen.

- Kunnskap er selvfølgelig viktig, men denne undersøkelsen får fokus på veldig smale sider ved skolen.

- Gir store utfordringer

Trud Berg, fylkesråd for utdanning i Nordland

Trud Berg, fylkesråd for utdanning i Nordland

Foto: Pressefoto

Fylkesråd for utdanning i Nordland, Trud Berg (Ap), har ansvaret for elevene på videregående skole. Hun mener dårlige resultater i grunnskolen gir problemer senere fordi elevene ikke fullfører videregående.

– Dette er en utfordring for oss. Det er mange årsaker til elevene slutter, men mangler elevene basiskunnskap som norsk, engelsk og matte, så sliter de på videregående, sier Berg til NRK.no.

Hun sier fylkeskommunen nå bruker 40 millioner på å kartlegge svake elever og følge elevene opp slik at de ikke dropper ut av videregående.

- Men det er viktig med innsats allerede i barneskolen for å gi elevene et godt grunnlag i basisfagene, slik at de kan ta til seg kunnskaper raskt, mener hun.

Utdanningsnivå viktig

Arbeiderpartipolitikeren er bekymret over skolen ikke klarer å utjevne sosiale forskjeller. Samtidig liker hun ikke at forskerne mener at foreldrenes utdanningsnivå blir stadig viktigere.

– Vi vet at utdanninga til foreldrene er viktig. Om disse forskjellene skal gå i arv, vil det være ille for Nordland. Da må vi gjøre grep for å få flere til å ta høyere utdanning, mener Berg.

PS: Nord-Norges beste skolen i følge Dagbladet er Hillstad barne- og ungdomsskole i Brønnøy. Elevene med de beste resultatene på de nasjonale prøvene går for øvrig på private skoler.

Hva mener du om kvaliteten i skolen?