Hopp til innhold

– Hørte et kraftig smell, og så flyet lande på magen

Stuer Steffen Skulstad kjørte ut til flyet i sin egen privatbil for å hente ut passasjerene etter det dramatiske flyhavariet i Sandnessjøen i morges.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Skulstad var på rullebanen for å ta imot flyet da det skulle lande like før klokka seks onsdag morgen.

– Jeg hørte et kraftig smell, og så flyet komme på halv tolv – seilende på magen innover rullebanen, forteller stueren til NRK.no.

Han løp mot alarmen og fikk varslet tårnet om at Widerøe-flyet ble slått i bakken av en kraftig vindkule. Understellet knakk sammen i det kraftige sammenstøtet med bakken på Sandnessjøen lufthavn. Ingen av de tre passasjerene eller mannskapet på fire fikk fysiske skader i havariet.

Fikk beskjed om å hente passasjerene

– Jeg fikk beskjed om hente passasjerene ombord i flyet, sier Skulstad.

Det gjorde han med sin egen privatbil. Det var den som sto nærmest.

– Passasjerene var overraskende rolig. Ikke noe skriking, dette var tre personer som var vant til å reise med fly, sier han.

Stueren fikk brakt passasjerene inn i terminalbygninga.

Her fikk de snakket om den dramatiske hendelsen med kapteinen i flyet.

Fortsatt skjelven

Stuer Steffen Skulstad

Med denne bilen fikk Steffen Skulstad hentet de tre passasjerene etter buklandingen i Sandnessjøen.

Foto: Øystein Nygård

Men om passasjerene tislynelatende var rolig, er Steffen fortsatt litt skjelven i beina etter buklandingen.

– Når noe slikt skjer, går alt på autopilot. Vi er jo drillet for å takle slike situasjoner. Men man gjør seg jo sine tanker, sier han.

Havarikommisjonen på vei

Flyet var på vei fra Bodø til Sandnessjøen og klokken 05.55 skulle de gå inn for landing med tre passasjerer og en besetning på fire da da det havarerte.

Politiet har sperret av området i påvente av at Statens Havarikommisjonen for Transport vil granske uhellet. I kveld klokka 18 skal tre havariinspektører være på plass i Sandnessjøen. Undersøkelsesleder Birger A. Bull sier de vil starte med å fotografere og måle opp flyplassen.

– I tillegg skal vi ha samtaler med de to flygerne og de som var på jobb i flytårnet i morges, sier Bull. Vi har også hentet inn værrapporter, sier han til NRK.no.

Ikke spesielt mye vind

Widerøefly

Det var et dramatisk syn som møtte folk på Sandnessjøen lufthavn i dag. Morgenflyet til Widerøe klarte ikke å lande normalt. Ei kraftig vindkule presset ned flyet ned under landing slik at understellet knakk.

Foto: Trond Carlsen

Også Widerøe er i gang med å undersøke hva som skjedde på rullebanen i dag.

– Vi er i gang med å samle den informasjon trenger for å slå fast med hundre prosent sikkerhet hva som er årsaken, sier informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.

Flyplassen ved Sandnessjøen er beryktet for kastevinder fra fjellkjeden De Syv Søstre.

– Men vindforholdene var ikke spesielt vanskelig i dag. Meldingene om vinden var langt under det vi har satt som grense på landing, og som er Avinors sikkerhetsgrense for vind. Så forholdene var i utgangspunktet normale, sier Kongsteien til NRK.no.

Men når først slike vindfenomen oppstår, er ikke flyet konstruert for å stå i mot.

– Nei, det skal de ikke. Flyet er konstruet på den måten at når man får en belastning på et visst nivå, når det blir en såpass hard landing at det begynner å gå utover strukturen, så skal hjulet gi etter. Det er for å absorbere trykket og for å sikre at det blir en kontrollert skliing under nødlanding, sier han.

Når havarikommisjonen har gjort jobben, skal flyet fraktes tilbake til hangar i Bodø.