Hopp til innhold

Se hele Ofotbanen fra lufta

Ofotbanen regnes som en fantastisk ingeniørkunst i et tøft terreng. Trykk på videoen og se om du er enig!

Video Ofotbanen

Her kan du være med over Ofotbanen fra malmhavna, gjennom byen, oppover bratte fjellsider med spektakulær natur og fram til grensen til Sverige.

Vi har filmet hele turen fra helikopter, og nedover i saken får du beskrevet hva det er vi ser underveis på turen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Starter i Narvik

Den 42 kilometer lange banestrekninga starter ved utlasteranlegget til LKAB i Narvik (6 moh).

En malmbåt ligger til kai og laster jernmalm som skipes ut i verden. Hoveddelene av malmen fra de svenske gruvene i Kiruna selges til europeiske stålverk. Andre viktige markeder er Nord-Afrika og Asia.

Jernbanen slynger seg tvers gjennom sentrum og ut av byen på nordsida via Narvik stasjon (47 moh).

Her ble banen åpnet for drift 15.november 1902 og er i dag en moderne jernbane. Det transporteres 15,9 millioner tonn gods per år på Ofotbanen, og det er mer enn all annen godstrafikk i Norge tillsammen.

Les også: Nypusset jernbanehistorie

Viktig knutepunkt

På Straumsnes stasjon (178 moh) er det krysningsspor, der et malmtog på tur ned til Narvik passerer et godstog på vei oppover mot Sverige.

De såkalte ARE-togene frakter hovedsakelig fisk fra Narvik via Sverige til Oslo, og dagligvarer og stykkgods til Nord-Norge på vei tilbake. Denne godstrafikken har gjort Narvik til et viktig knutepunkt for logistikk i nord.

ARE-toget siger fra Straumsnes stasjon videre oppover. Her forlater vi godstoget og følger et tomt malmtog på vei opp til Kiruna. Det 750 meter lange malmtoget snor seg langs fjellsidene over Rombaksfjorden.

Ligger på en smal berghylle

Flere steder på denne strekningen ligger Ofotbanen kun på en smal berghylle hogd ut i fjellet. Her kan man se rett ned til Rombaksbotn, der det lå en hel liten by under anleggstiden.

Dette var det eneste stedet der materiell kunne føres i land fra skip og fraktes opp til høyfjellet på begge siden av riksgrensen. For over hundre år siden lå det butikker, bakerier, overnattingssteder og kafeer her.

En kulturperle

Malmtoget kommer til Katterat stasjon (374 moh). Katterat er en enestående kulturperle i norsk toghistorie. Ved oppstarten av malmtransporten vokste en veiløs bygd fram.

Her bodde omlag 12 familier isolert og skapte et unikt samfunn. Jernbaneverket og frivillige organisasjoner har brukt nesten 2 millioner kroner de siste årene for å bevare stasjonen. På Katterat drives det i dag fjellskole i tillegg til at det er noe hyttebebyggelse.

På Katterat stopper malmtoget for å vente på krysning med et motgående tog, og vi forlater toget.

Slutter ved riksgrensen

Ofotbanen fortsetter langs Hundalen og vi flyr over den gamle Norddalsbrua, som ikke lenger er i bruk. Nå er banen kommet opp på høyfjellet og vi ser Bjørnfjell stasjon (514 moh).

Turen vår slutter ved grensen mellom Norge og Sverige (523 moh). Her ses Gamle Riksgrensen stasjon som ble nedlagt i 1923. Stasjonen var et stort anlegg i dampdriftens tid, der det var bytte av personal og lokomotiv. Ruinene av lokstallen er godt synlig fra lufta.

Takk for turen!

Se også historiens tyngste tog på Ofotbanen:

Video Historiens tyngste tog på Ofotbanen