Folk som peker mot fly med sterke laserpenner, har blitt et alvorlig sikkerhetsproblem ved flere norske flyplasser. Luftfartstilsynet advarer mot den livsfarlige leken, som kan få katastrofale utfall.
– Vi ser alvorlig på det. Det er uønsket, det er potensielt svært farlig, og det er også et leketøy som brukes på feil måte, sier informasjonsrådgiver Bjørn Erlandsen ved Luftfartstilsynet.
Flere retter laserpekere mot fly
Laserpekerne står i forlengelsen av rullebanen og retter laserstrålen mot cockpiten til fly som er i ferd med å lette eller lande. I denne fasen av flyvningen er pilotene helt avhengig av det de ser rundt seg. Luftfartstilsynet har registrert en sterk økning fra 2009 til 2010.Dette er et økende problem, ikke bare i Norge, men i hele Europa, og kan sette både fly og passasjerer i fare.
- Les også:
- Les også:
152 hendelser i år
Tall fra Luftfartstilsynet viser ei økning fra 119 laserhendelser mot fly i 2009, til 152 registrerte i 2010.
Det er ved Oslo Lufthavn Gardermoen at flest fly har blitt lyst på, der er det registrert 38 slike hendelser.
– Denne leken er direkte livsfarlig. Pilotene kan miste synet midlertidig, og det kan oppstå farlige situasjoner under flyvning, sier Erlandsen.
– Vi vet ikke hvorfor det har vært en økning, men det vi vet er at dette ikke bare er guttestreker som vi tidligere antok, men at også voksne folk driver på med dette.
Luftfartstilsynet opplyser at Flesland er den flyplassen som har blitt rammet av laserpekerne flest ganger.
Deretter følger Sola, Bodø, Gardermoen og Værnes.
Barn skadet for livet
Uskyldig lek med slike laserpekere har også ført til at barn har blitt alvorlig skadet.
To unge gutter fra Hedmark fikk i høst varige øyeskader etter lek med laserpenn. Overlege ved øyeavdelingen ved sykehuset i Elverum, Albrecht Gerstenberger, retter nå en kraftig advarsel mot lek med laserpenner.
– Disse guttene har fått varige skader på øynene. De er ikke blinde, men kan for eksempel ikke lese. Sentralsynet er ødelagt, sier Gerstenberger til NRK.
- Les også:
- Les også:
Strammer inn på regelverket
Fra nyttår kommer det nye regler, og da skal det blir vanskeligere å få tak i slike kraftige laserpenner.
Man må rett og slett ha bruk for dem, og ved Luftfartstilsynet håper man at problemene med fly og laserpenner da vil bli mindre.
– Vi håper å se en drastisk nedgang i denne trenden i løpet av neste år, sier informasjonsrådgiver Bjørn Erlandsen til NRK.
Ved Bodø Lufthavn har det til nå i år blitt registrert to laserhendelser.
Forbud i hele Europa
En laserstråle kan gi varige skader på øyet, eller i verste fall føre til blindhet. Dersom førere av motorkjøretøy blir blendet, kan resultatet bli alvorlige ulykker.
Noen av EUs medlemsland har allerede nasjonal lovgiving på området. Strålevernet mener dette ikke er tilstrekkelig fordi en medlemsstat ikke kan stanse handel fra en annen medlemsstat.
I Norge vil ny strålevernforskrift tre i kraft 1. januar neste år. Samtidig innføres det krav om godkjenning for besittelse og bruk av laserpekere i klasse 3R, 3B eller 4 i offentlig rom, inkludert skoler.
- Les også: