Hopp til innhold

Ble funnet på et skjær med klærne frosset fast til kroppen

– Minutter senere ville han vært frosset ihjel, sier mannskapet i redningshelikopteret. I dag var Jan Olav Sørli (66) på 330 Skvadronen for å takke redningsmennene.

Video 754d9cfd-627d-4faf-8c98-9248e6ac8fca.png

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Sjarken knust til pinneved rett under beina mine.

Da var det bare å kaste mobilen og legge på svøm, forteller hardhausen Jan-Olav Sørli (66) fra Alta etter at den nyinnkjøpte 24 fots tresjarken hans havarerte utenfor Lødingen i går ettermiddag.

Det gikk omlag 45 minutter fra 330-skvadronen fikk beskjed til Alta-mannen ble plukket opp, og i dag fikk han møte igjen sine redningsmenn på 330 Skvadronen i Bodø.

– Du holder ikke mange minuttene i ti kuldegrader og stiv kuling, og du er våt til skinnet, sier lege Trond Elden, som var ombord i redningshelikopteret.

Jan-Olav Sjøli takker 330 Skvadronen

HJERTELIG MØTE: Jan-Olav Sørli takker 330 Skvadronen for livet. F.v. redningsmann Torgeir Kjuus, lege Trond Elden og navigatør Gunnar Rønningen.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

Drama på havet

Det var i går ettermiddag at dramaet utspant seg i sterk kuling blant holmer og skjær utenfor Lødingen. Alta-mannen var på tur fra Tverlandet i Bodø med sin nyinnkjøpte 24 fot store sjark, og målet var Honningsvåg der han skulle ro fiske sammen med sønnen. Jan Olav Sørli er en vant sjømann, og han søkte ly mellom holmer og skjær da båten fikk motorstopp.

– Jeg slapp ut dreggen, men det hjalp ikke. Den var for liten, og fikk ikke tak i bunnen. Derfor rak jeg ubønnhørlig mot et skjær, forteller Sørli til NRK.no fra sykesenga på Nordlandssykehuset i Bodø.

Klærne var frosset fast til kroppen og fingrene var lammet av kulde da han ble lagt inn på sykehuset i går.

Ringte 113

Det blåste kuling på havet, og bølgene brøt stygt over skjæret.

– Da ringte jeg 113 og fortalte at jeg var i havsnød.

Han var ikke redd, men skjønte raskt at han kom til å miste båten.

– Mens jeg sto på dekket kjente jeg at båten ble knust til pinneved under meg. Jeg ble slengt hit og dit.

Han rakk å få på seg redningsvest før han havnet i den iskalde sjøen.

Svømte mot skjær

– Jeg svømte 20 meter for å komme meg bort til en bergvegg, slik at jeg kunne komme meg på et skjær.

Det ble lettere sagt enn gjort.

Jan-Olav B. Sørli forliste med den nye båten sin

DRAMATISK: – Mens jeg sto på dekket kjente jeg at båten ble knust til pinneved under meg. Jeg ble slengt hit og dit, forteller Jan Olav Sørli.

Foto: Barbro Andersen / NRK

– Det var glatt, mye tang og vanskelig å få tak. Hver gang jeg fikk tak og skulle begynne å heise meg opp, kom neste dønning og skylte over skjæret. Da ble jeg feid videre bortover.

På skjæret ble 66-åringen sittende i et kvarter - kanskje mer- isende kald, mens han håpet at posisjonen han hadde oppgitt til redningssentralen var god nok til at de ville finne han.

Var redd på skjæret

– Jeg skjønte at jeg ikke ville overleve særlig lenge, og ble redd. Jeg hadde ikke lyst å dø, forteller han.

Men utrolig nok, etter bare 15-20 minutter på skjæret så han lyset fra redningshelikopteret.

– Da var fingrene mine i ferd med å lammes. De ville ikke lystre. Så det var i grevens tid.

Båten ikke forsikret

Jan-Olav B. Sørli forliste med den nye båten sin

På Nordlandssykehuset dagen derpå viser Alta-mannen fram lommeboka han berget på innerlommen. Innholdet er enda vått.

Foto: Barbro Andersen

Sjøli ble heist ombord i helikopteret. Men først da de landet trygt på Bodø Hovedflystasjon var Sørli kviknet såpass til at han greide å snakke.

– Da fikk jeg takket dem, forteller han.

Da han kom på sykehuset fikk han ringt kona og de fire barna sine.

Sjøli har tapt pengene han investerte i båten.

– Jeg rakk aldri å forsikre båten. Det tenkte jeg også på da jeg satt på skjæret. Jeg hadde også masse papirer med meg og klær. Alt gikk tapt. Men jeg lever, sier han.

Hardhausen forklarer det med sine mange år på sjøen.

– Man blir drillet i livbåtøvelser og hvordan man skal te seg når det står på som verst.

I dag ser han at han kanskje burde sjekket sjarken bedre før han la ut på den lange ferden fra Bodø til Honningsvåg.

– Motoren virket bra lenge. Jeg var ikke redd for å gå nordover, og det var godt med instrumenter i båten. Radar, ekkolodd, redningsflåte og autopilot. Men det er jo først når man er ute på langtur at man lærer å kjenne en båt skikkelig, sier han.

Nå bli det biltur nordover landet istedet for båttur.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.