Hopp til innhold

Hurtigruten rammet av ulykker

Tragedien ombord på MS« Nordlys» er den første alvorlige ulykka på et hurtigruteskip siden 70-tallet. Men tilbake i tid har ulykker krevd mange menneskeliv.

Video MS Erling Jarl brenner ved kai i Bodø

MS 'Erling Jarl' brenner ved kai i Bodø 8.januar 1958. Det var meget kraftig røykutvikling ombord, og 14 mennesker omkom.

Foto: Nyhetsspiller

Politiet bekrefter at to personer er omkommet ombord i hurtigruteskipet, og at de var en del av mannskapet om bord.

Over 700 har mistet livet

Over 700 personer har mistet livet i løpet av hurtigrutens nesten 120 år gamle historie, de fleste mistet livet under krigen, da 13 skip ble senket.

Torsdag ble MS «Nordlys» rammet av brann. MS «Nordlys» har gått i fast rotasjon i hurtigruten siden 1994, bare avbrutt av verkstedopphold. «Nordlys» er søsterskip til MS «Kong Harald» og MS «Richard With».

Skipet ble overlevert rederiet Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS) i mars 1994.

300 omkom utenfor Bodø

Den alvorligste ulykken skjedde like utenfor Bodø, da 300 personer omkom da DS Prinsesse Ragnhild forliste. Omlag 150 personer overlevde.

Video 70 år siden forliset til Prinsesse Rognhild

SE VIDEO FRA ÅR 2000:70 år siden forliset til Prinsesse Ragnhild

Forsinket redningsarbeid

I 1962, 21.oktober forlot MS «Sanct Svithun» Trondheim på nordgående. Underveis til Rørvik kom skipet ut av kurs, og klokken 21:56 grunnstøtte hun på et skjær sydvest av Nordøyan fyr.

Brann ombord på Hurtigruteskipet Erling Jarl,

1958: Brann ombord i 'Erling Jarl' ved kai i Bodø.

Foto: SCANPIX / SCANPIX

Nødsignal ble sendt ut, men feil posisjon ble oppgitt, noe som førte til at redningsarbeidet ble forsinket. Litt over en time etter grunnstøtingen sank skipet. 41 menneskeliv gikk tapt, mens 48 mennesker ble reddet.

Kraftig røykutvikling

8. januar 1958 brøt det ut brann i skipet mens det lå til kai i Bodø. Brannen startet i akterenden på 2. plass (2. klasse), og under kraftig røykutvikling omkom 14 mennesker.

MS «Erling Jarl» ble reparert ved Trondheims mekaniske verksted, og var tilbake i trafikk igjen i midten av mars 1958. Ulykka førte til at brannsikkerheten ombord på hurtigruteskipene ble forbedret med blant annet brannhemmende lugarer og bedre nødutganger.

I september i 1954 grunnstøtte DS «Nordstjernen» i Raftsundet og sank. 5 mennesker omkom.

Lengre ned i artikkelen kan du se hele lista over ulykker som har rammet.

Brann også på gamle «Nordlys»

Det gamle hurtigruteskipet MS «Nordlys» ble overlevert rederiet Det Bergenske Dampskibsselskab (BDS) 12. mai 1951. MS «Nordlys» seilte langs kysten som hurtigrute fram til 1983, bare avbrutt av verkstedopphold.

I mai 1983 ble skipet solgt til Johannes Klovning i Haugesund. Skipet seilte til Stavanger og fungerte som losjiskip under snuoperasjonen av boligplattformen Alexander Kielland.

Skipet hadde flere eiere etter det. I april 1988, mens hun lå ved Sarpsborg mekaniske verksted i Greåker for ombygging, brøt det ut brann ombord. Skipet ble etter dette kondemnert og solgt til Spania for opphugging, men sank under slep til Bilbao 31. mai 1988, vest av den nederlandske øya Texel.