Hopp til innhold

57-åring fra Bodø bekreftet omkommet

Geir Terje Isaksen fra Bodø er bekreftet omkommet etter brannen om bord Hurtigrute-skipet MS «Nordlys».

Hurtigruta brenn

TO DØDE: Brannen om bord Nordlys har kostet to mennesker livet.

Foto: Olav Arne Nedrelid

57-åringen bodde på Tverlandet i Bodø kommune.

Isaksen ble ansatt i Hurtigruta i 1999. Han var nå maskinsjef om bord på «Nordlys».

– Det var et stort sjokk da vi fikk høre nyheten. Dette er noe av det verste som kan skje for en maskinist, sier Forbundsformann Jack Berstad i Det norske maskinistforbund til NRK.no.

Isaksen var medlem av forbundet.

– Våre tanker går til de omkomnes familier og pårørende, sier Berstad.

Tidligere i dag ble det også bekreftet at den andre omkomne er Steffen Ulvatne fra Honningsvåg i Finnmark. 18-åringen skal ha vært lærling om bord på skipet «Nordlys».

At to av de ansatte er omkommet er tungt for selskapet.

– Hurtigruta er ikke en større organisasjon enn at tapet av to medarbeidere gjør at dette er veldig tungt, sier kommunikasjonsdirektør på Hurtigruten, Ragnar Norum.

Fortsatt alvorlig for to skadde

Tilstanden er fortsatt alvorlig for de to mennene som ble fløyet til Haukeland universitetssjukehus etter brannen på hurtigruteskipet Nordlys.

Det opplyste sykehuset fredag formiddag. De to mennene er 28 og 54 år gamle og har brann- og røykskader.

Det opplyste sykehuset fredag formiddag. De to mennene er 28 og 54 år gamle og har brann- og røykskader.

To andre personer som skal ha fått lettere røykskader, er fortsatt til behandling på Ålesund sjukehus. I tillegg til de skadde, var det også to personer som omkom i brannen på hurtigruteskipet torsdag.

Samtlige av de skadde og omkomne etter brannen var ansatt i Hurtigruten.

I løpet av torsdag kveld ble ytterligere tre personer brakt til Ålesund sjukehus med lettere røykskader. De tre deltok i arbeidet med å stabilisere skipet for å hindre at det går rundt.

Se video: Brann på Hurtigruta «Nordlys»

Video BRANN PÅ HURTIGRUTA NORDLYS

Eksplosjon startet brannen

Politiets hovedteori er at brannen om bord MS Nordlys torsdag morgen, startet som følge av en eksplosjon.

Lektor ved Maritime studier på Høgskolen i Vestfold, Sigurd Arne Grønhaug, er tidligere maskinsjef og kjenner godt til rutinene om bord på slike skip

– Eksplosjoner kan forekomme når et lager går varmt, om motoren blir overbelastet eller om det er et stempelfjær som setter seg fast i maskinrommet, sier Grønhaug til NRK.no.

Grønhaug tror eksplosjonen kan ha vært i en av motorene, på grunn av den svarte røyken som kom fra båten, men mener det er altfor for tidlig å fastslå hva som kan ha skjedd om bord.

Svart røyk veltet ut av skorsteinen og langs båtskroget etter at det begynte å brenne om bord på hurtigruten MS Nordlys klokken 09. 30 torsdag.

Politiet kunne heller ikke si noe mer om hva som kan utløse en slik eksplosjon på et skip av denne typen.

Krengingen redusert

Hurtigruta Nordlys fredag litt etter klokka 9

Det er usikkert hvor mye Nordlys kan krenge før det kantrer, men ifølge Veritas regnes 20 grader som svært kritisk.

Foto: Sigurd Pfeifer/ Thorstein Habla Foss / Nord Helikopter

Etter et krisemøte fredag morgen har redningsetatene satt inn et team fra Nederland og en kranbåt for å stabilisere skipet.

Det kommer fortsatt vann inn i skipet, og situasjonen er fortsatt kritisk, men skipet er i ferd med å stabilisere seg noe.

– Krengingen er redusert den siste tiden. Skipet krenger nå 18–19 grader, sier innsatsleder Jarle Paulsen til NRK i 12-tiden.

Teamet har jobbet i skipet siden klokken 10. De har fått i gang fire pumper. Pumpene skal ha en kapasitet på 2.500 liter i tmen hver, ifølge TV2. Teamet jobber også med å få en femte pumpe i gang.

Over det kritiske nivået

«Nordlys» har gikk fra ni graders krenging tidligere torsdag kveld, til over 20 graders krenging i morgentimene fredag.

Det er usikkert hvor mye skipet kan krenge før det kantrer, men ifølge Veritas regnes 20 grader som svært kritisk.