Hopp til innhold

Luftfartstilsynet: – Dette helikopteret bør ikke fly i dårlig sikt

Helikoptertypen som ble brukt under gårsdagens dødulykke ved Mosjøen, bør ikke fly når det er dårlig sikt, sier seksjonssjef for helikopter Geir Hamre i Luftfartstilsynet.

Seksjossjef Geir Hamre i Luftfartstilsynet om helikopterulykken i Vefsn

FOR MANGE ULYKKER: Seksjossjef Geir Hamre i Luftfartstilsynet sier det er altfor mange helikopterulykker i Norge.

Foto: Susanne Lysvold, Jämtland Flyg og Simen Nyland

Det var under reinsanking at et helikopter av typen Robinson R-44 Raven II styrtet og to personer omkom. Mennene som omkom i helikopterulykken ved Mosjøen onsdag, var en svensk pilot i 60-årene og en norsk reineier i 40-årene.

Det var mørkt, tette snøbyger og dårlig sikt da havariet skjedde onsdag kveld. Ifølge Brønnøysunds Avis ble helikopterbasen i Brønnøysund stengt i går ettermiddag på grunn av ekstremt dårlig sikt. Basen ligger rundt 16 mil fra Mosjøen. Ambulanseflyet som ble rekvirert til ulykken kunne heller ikke fly i det dårlige været.

Geir Hamre sier det er for tidlig å konkludere, men vil ikke utelukke at såkalt white-out kan ha vært en medvirkende årsak til ulykken.

– Dette helikopteret kan kun fly på visuelle indikasjoner, det vil si det som flygeren ser. Dersom piloten mister kontakten med bakken har han et problem. White-out kan være en mulighet. Men det er vanskelig å si hvordan værforholdene var i dette fjellområdet. Dette er det Havarikommisjonen nå vil se på, sier Hamre.

For å drive reinsanking fra helikopter i Norge må man ha en spesiell godkjenning for å fly lavt. Ulykkeshelikopteret hadde svensk godkjenning som også gjelder i Norge.

Verdens mest brukte

Redningsmannskaper - helikopterstyrt ved Mosjøen

Da redningsmannskapene kom til helikopteret fant de reineieren som var passasjer ombord og den svenske piloten omkommet.

Foto: Lars Petter Kalkenberg / NRK

Ulykkeshelikopteret som ble brukt under reinsankinga i Vefsn er verdens mest solgte helikopter.

– Årsaken er at det er billig i innkjøp og billig i drift, sier seksjonssjef for operativ helikopter Geir Hamre i Luftfartstilsynet til NRK.no.

Det er andre gang i løpet av kort tid denne helikoptertypen er involvert i en dødsulykke i Norge. 27. januar i 2010 styrtet et helikopter av typen Robinson R-44 Astro med fire personer i sjøen utenfor Horten. Alle de fire om bord mistet livet i ulykken. Ifølge Havarikommisjonen var tung last og lav høyde årsaken til helikopterulykken i Horten.

Nullvisjon for ulykker

Hamre leder Luftfartstilsynets flysikkerhetsforum for operatører av innenlandshelikoptre, som ser på tiltak for å forbedre flysikkerheten med innlandshelikoptre, med nullvisjon som mål for ulykker. Forumet vurderer dagens regelverk, prosedyrer, utstyr og samarbeider orbedring av flysikkerheten med innlandshelikoptre, med nullvisjon som mål for ulykker.

– Ulykkesfrekvensen er altfor høy i dag, sier seksjonssjefen.

Passer til lette oppdrag

Robinson-helikoptrene er lette maskiner med stempelmotor og plass til fire personer. Helikopteret har svært begrenset med navigasjonsinstrumenter, og brukes mye til lette innenlandsoperasjoner som kontroll av luftspenn og reinsanking.

Hamre vil imidlertid ikke karakterisere reinsanking som en enkel operasjon.

– Det er et veldig krevende type oppdrag. Man blir tvunget til å fly veldig lavt. Det krever god erfaring og god kjennskap til helikopterets begrensninger.

Han vil ikke spekulere i årsaken til havariet onsdag.

– Det er foreløpig ingenting som tyder på ulykken skyldtes helikopteret, sier han.

Innenlands helikopterfart har en høyere ulykkesfrekvens enn annen luftfart i Norge.

– Det skyldes at de har vanskeligere oppdrag. De flyr i ukjente områder hele tiden, sier Hamre.

Vil ha to piloter bak spakene

Pensjonert flyger og tidligere medlem av Justisdepartementets helikopterfaglige forum Per Gram mener mange helikopterulykker kunne vært unngått med et strengere regelverk.

Helikopterstyrt i Horten

Alle de fire om bord mistet livet da et helikoptre av typen Robinson R-44 Astro styrtet ved Horten 27. januar 2010.

Foto: Scanpix

– I dag har svært mange av helikoptrene som brukes i kommersiell virksomhet bare én motor og én pilot bak spakene, sier Gram til NRK.no.

Han mener myndighetene burde innføre de samme reglene som gjelder for flytrafikk.

– Det sier seg selv at sikkerheten ville vært bedre dersom det var to piloter som kontrollerte hverandre, sier Gram.

Luftfartstilsynet er ikke enig at endring i regelverket ikke er nok til å få ned antall ulykker.

Havarikommisjonen inn i området

To skadet i helikopterstyrt i Haustreisdal i Grane

To personer ble skadet da et helikopter styrtet i Haustreisdal i Grane 24. mai i fjor.

Foto: Rune Stabbforsmo

– Så enkelt er det ikke. En analyse av årsaken til de alvorlige ulykkene vi har hatt de siste årene er virkeligheten mer sammensatt enn som så. Motorstopp er ikke en årsak vi ser ofte, sier Hamre.

Gram fastholder at regelendring er den eneste måten å forhindre nye dødsulykker på.

– I dag holder mange norske helikopterselskaper seg til internasjonale regler, og disse er det vanskelig å endre. I tillegg er dette sterke kommersielle interesser. Det er ikke gjort over natta å få satt inn en ekstra pilot og motor i helikoptrene, sier Gram.

De omkomne hentes ut i dag

Både Havarikommisjonen og politiet jobber nå på ulykkesstedet for å finne ut hva som gikk galt da et helikopter styrtet utenfor Mosjøen onsdag ettermiddag. Arbeidet med å få ut de to omkomne etter onsdagens helikopterstyrt i Mosjøen har første prioritet, opplyser politiet.

– Vi har tre personer som gjør undersøkelser på havaristedet, sier vakthavende ved Havarikommisjonen Ørnulf Lien til NRK.no.

Også to personer fra politiet er på stedet for å gjøre undersøkelser. De to omkomne blir hentet ut i løpet av dagen.

Sorg på Jämtlands Flyg

Daglig leder Sara Grinde i Jämtlands Flyg sier til SVT at selskapet sørger over sin avdøde kollega. Hun og den øvrige staben arbeider nå med å hjelpe og støtte pilotens pårørende. De skal også bistå den norske havarikommisjonen med informasjon.