Hopp til innhold

– Jagerflyrapportene er full av feil og mangler

Forsvarsansatte i Bodø mener viktige fakta er utelatt eller framstilt feil i rapportene som dannet grunnlaget for at forsvarssjefen valgte Ørland som ny hovedbase for jagerflyene.

Tillitsvalgt i Norges Offisersforbund, Truls Thorsteinsen

LETER ETTER FEIL: Flytekniker Øystein Hansen finner ingen mangler på F16-flyet. Feil finner han derimot i rapportene som danner grunnlaget for at forsvarssjefen har valgt Ørlandet som hovedbase for jagerflyene.

Foto: Ola Helness / NRK

Tillitsvalgt i Norges Offisersforbund, Truls Thorsteinsen, har brukt tiden etter at forsvarssjef Harald Sunde la fram sitt såkalte militærfaglige råd, til å studere faktamaterialet som førte til at Bodø tapte kampen mot Ørland.

Han mener å ha funnet flere feil og mangler.

– Vi mener det er en rekke forhold som er feil framstilt og fakta som er utelatt i rapportene som forsvarssjefens råd er basert på, sier Thorsteinsen til NRK.no.

– Må telle totalareal

Spesielt viser han til en rapport fra Forsvarsdepartementet i mars 2010 «Vurdering av lokaliseringsalternativer for Forsvarets nye kampfly». I denne rapporten ble de tre alternativene Bodø, Ørland og Evenes analysert.

– Her blir Ørland vurdert som å ha bedre tilgang til luftrom og øvingsområder enn Bodø. Dette mener vi er feil, fordi to områder i Nordland er utelatt. Det er områdene over Lofoten, og en sektor langs Helgelandskysten.

Till.valgt i Norges Offisersforbund, Truls Thorsteinsen og flytekniker Øystein Hansen

Tillitsvalgt i Norges Offisersforbund, Truls Thorsteinsen og flytekniker Øystein Hansen ved Bodø hovedflystasjon.

Foto: Ola Helness / NRK

Thorsteinsen reagerer også på at man teller antall øvingssoner, og ikke regner totalareal. Hadde man gjort det - mener de tillitsvalgte i Bodø at bildet hadde sett annerledes ut.

– Ørland blir sagt å ha åtte øvingsområder over land. Men flere av disse er veldig små områder. Bodø blir sagt å ha fem områder, men der mener vi altså at to områder ikke er talt med. Tar vi i tillegg med tilgjengelig øvingsområder over Sverige, kommer faktisk Bodø langt bedre ut enn Ørland, hevder Thorsteinsen.

Å ha god tilgang på øvingsområder for luftforsvaret er et svært viktig element i den såkalte styrkeproduksjonen. Det vil si muligheten til å lære opp og trene personell i forsvaret.

– Utelater fakta

Men det også andre fakta som de tillitsvalgte i Bodø mener er utelatt. I samme rapport fra Forsvarsdepartementet i 2010, blir den sivile flyaktiviteten i Bodø trukket fram som ei utfordring. Thorsteinsen reagerer på at tilsvarende utfordringer for Ørland ikke blir vektlagt av verken departement eller forsvarssjefen.

– For Bodø-alternativet beskrives det at Forsvaret pålegges høydebegrensninger i fire av områdene på grunn av sivil trafikkavvikling. Vi finner det merkelig at man har valgt å ikke informere om eksisterende utfordringer knyttet til luftrom, øvingsområder og sivil trafikk i Midt-Norge, spesielt med tanke på den stadig økende sivile trafikken ut fra Værnes til Øst-, Sør- og Vestlandet.

– Tall fra Bodø Kontrollsentral sier at 60 prosent av den interkontinentale trafikken går rett over Trøndelag, kun 15 prosent av samme trafikk går over Nordland. Oslo og Stavanger kontroll har også mye trafikk som krysser øvingsområdene til Ørland, denne trafikken kommer som tillegg til de 60 prosentene Bodø kontroll beskriver. Denne trafikken setter høydebegrensninger for fri bruk av treningsområder over land og sjø.

– Vi vet at det er når jagerflyene kommer opp i luften at man får utfordringer knyttet opp mot sivil flytrafikk, sier Thorsteinsen.

Viktig øving med naboland

Et tredje poeng er at man ikke har vektlagt betydningen av det norske øvingssamarbeidet med det svenske og finske luftforsvaret.

Ifølge Thorsteinsen er det planlagt over 80 slike øvelser i år, og som i det store ikke kan la seg gjennomføre fra Ørland, uten å flytte styrker til baser i nord.

– I dag fungerer dette slik at norske og svenske jagerflypiloter kan sette seg bak spakene samtidig og møtes til øvinger i løpet av en arbeidsdag. Dette skjer uten dyre deployeringer, og gir tre relativt små luftforsvar muligheten til viktig samtrening. Fagekspertisen mener disse øvelsene ikke lar seg gjennomføre fra Ørland på grunn av avstanden til basene i våre naboland.

Nå frykter forsvarsansatte i Bodø at politikerne som i vår skal ta stilling til hvor de nye jagerflyene F35 skal stasjoneres – vil ta sin beslutning på sviktende grunnlag.

– Forsvarssjefens anbefaling av Ørland som enbasealternativ for nye kampfly inklusive QRA-beredskapsflyene vil dersom dette blir vedtatt være basert på et feil og misvisende grunnlag. Det virker på oss som om at retorikken som benyttes i FMR bevist fremhever Ørland som «veldig» bra og at det like bevisst brukes negative ordelag når Bodø omtales, sier Thorsteinsen.

Forsvaret har gitt sitt råd

Forsvarsledelsen mener derimot at de militære oppgavene blir ivaretatt på en tilfredsstillende måte ved flytting til Ørlandet.

– Ja, det er en rekke faktorer som er vurdert i det fagmilitære råd. Blant annet styrkeproduksjon og operative forhold som gjør at Ørlandet er anbefalt som det beste alternativet i en enbaseløsning, sier pressetalsmann oberst Dag Aamodt.

Hvorfor er ikke sivil flytrafikk i luftrommet i Trøndelag, når dette er et problem i Bodø, der antall fly i lufta er mindre?

– Mange faktorer er behandla, og arbeidstakernes syn er hensyntatt i behandlinga. Det er nå en politisk prosess, og vårt innspill er et høringsinnspill. Det fagmilitære rådet er gitt, og vi kan ikke gå inn og kommentere enkeltfaktorer nå, sier Aamodt.