Hopp til innhold

Generalmajor: – Et svært rutinert mannskap

Generalmajor Morten Haga Lunde kjente godt til flere av offiserene som er savnet etter at et Hercules-fly styrtet i Sverige. – De er særdeles erfarne.

Generalmajor Morten Haga Lunde

Generalmajor Morten Haga Lunde forteller at mannskapet om bord i flyet som styrtet i Sverige er særdeles erfarne.

Foto: Magnus/salgo1960/Flickr/NRK

Hovedredningssentralen i Nord-Norge fikk melding 15.50 av svensk lufttrafikktjeneste om at et militært transportfly som tok av fra Evenes med fem personer om bord ikke hadde landet i Kiruna som planlagt.

Alle de fem om bord er norske, og flyet på vei til Kiruna for å hente materiell og personell. Flyet er et militært transportfly av typen Hercules C-130 J og deltok i den internasjonale øvelsen «Cold Response».

De savnede er fartøysjef og flyver Ståle Garberg, styrmann og annenfører Truls Ørpen, lasteleder Bjørn Yngvar Haug, lasteleder Siw Robertsen og offiser Steinar Utne fra Rygge flystasjon.

– Meget erfarne

Video Norsk Herkules savnet i Sverige

Norsk Hercules savnet i Sverige.

Generalmajor Morten Haga Lunde forteller at mannskapet om bord i flyet er særdeles erfarne.

Fire av de savnede tilhører 335-skvadronene på Gardermoen.

– Dette er et særdeles erfarent mannskap. De har lang tjeneste og mange flytimer med Hercules, sier Haga Lunde.

Kjenner mannskapet

Morten Haga Lunde

Generalmajor Morten Haga Lunde.

Foto: NRK

Generalmajoren har selv fire år som skvadronsjef og kjenner meget godt til mannskapet som nå er savnet.

– Ørpen som skvadronsjef har erfaring fra Orion, i tillegg til Hercules og er en meget erfaren mann.

– Fartøysjef Ståle Garberg mottok jeg selv som skvadronsjef på Gardermoen på midten av 90-tallet. Han har flydd Hercules siden den gang og er blant de beste vi har, forteller Haga Lunde.

Også Forsvarssjef Harald Sunde kjenner godt til offiserene. Han har flydd med Truls Ørpen og Ståle Garberg i Hercules-fly mange ganger.

– Jeg kjenner dem ikke, men jeg vet godt hvem de er. Jeg har fløyet med dem mange ganger, sier han til VG Nett.

(Artikkelen fortsetter etter videoen)

Video Pårørende er samlet på Gardemoen

Pårørende er samlet på Gardemoen

Vet ikke hva som gikk galt

Forsvaret har foreløpig ingen teori om hva som kan ha gått galt. Men det var svært dårlig vær i området hvor flyet styrtet.

Kursen gikk forbi Sveriges høyest fjell, Kebnekaise, og det er i det området forsvaret antar at flyet har havarert.

– Burde flyet ha vært på vingene under slike forhold?

– Dette har vært gjenstand for en solid vurdering og forholdene da de tok av fra Evenes var forsvarlig til denne typen flyging, sier Haga Lunde.

– Et solid fly

Generalmajoren forteller at det historisk har vært svært få ulykker med Hercules-flyene.

– Dette er en svært robust flymaskin som er utrustet for å fly under krevende forhold. De tåler mye, men om man kommer under ekstreme forhold er også disse flyene sårbare, selv med all verdens moderne teknologi, sier han.

– Men det finnes godt over 3000 Hercules-fly rundt om i verden og det er svært sjelden at det skjer ulykker. Forsvaret i Norge har hatt Hercules siden 1969 og vi har ikke hatt noen større uhell med flytypen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.