Hopp til innhold

Snudde for å hjelpe kolleger

Da Hercules-flyet «Siv» ble meldt savnet, snudde kollegene om bord i flyet «Nanna» for å hjelpe. – De søkte så lenge de kunne, før de måtte returnere til Evenes.

Hercules "Nanna"

Det var besetningen på dette Hercules-flyet 'Nanna' som snudde for å søke etter sine kolleger.

Foto: June Grønseth

– De var i luften da de fikk melding om at den andre norske Herculesen var savnet. Da avbrøt de oppdraget umiddelbart, og startet søket etter de savnede, sier kommandørkaptein Per Rostad ved pressesenteret på Cold Response-øvelsen til VG Nett.

Kommunikasjonssjef John Espen Lien og nestleder ved øvelsen Cold Response, Per Rostad

Kommunikasjonssjef John Espen Lien og nestleder ved øvelsen Cold Response, Per Rostad

Foto: Bjørnbakk,Jan-Morten / Scanpix

De fløy tolv minutter bak det savnede Hercules-flyet «Siv» som skulle til Kiruna i Sverige for å hente personell, men ble borte fra radar klokken 14.53.

Flyet deltok i den internasjonale militærøvelsen Cold Response og var på vei fra Evenes til Kiruna da det forsvant ved 15-tida torsdag. Over Kebnekaise-fjellene skal flyet ha mistet høyde raskt, viser data fra en sivil og en militær radar, som hadde de siste registreringen av Hercules-flyet.

Dramatisk leting

Det var kollegene fra 335-skvadronene på Gardermoen som var de første som søkte etter flyet og sine savnede kolleger.

– De søkte så lenge de kunne, før de måtte returnere til Evenes, sier Rostad til VG Nett.

Stadig flere funn tyder på at Hercules-flyet med fem norske offiserer styrtet like ved toppen av Kebnekaise, Sveriges høyeste fjell. Letingen pågikk fortsatt utover natt til lørdag. Fjellområdet er værhardt og ulendt, og en stor utfordring for dem som leder leteaksjonen.

– Det er en vanskelig situasjon, med veiløst land, isbreer og sprekkdannelser. Vinden er sterk, og sikten svært dårlig, sier oberstløytnant Mikael Nordmark, i Lapplandsjagergarnisonen.

Farlig

Hercules "Nanna"

Hercules-flyet 'Nanna' står nå på Evenes flystasjon med flyforbud inntil videre.

Foto: Luise Salte / FOH

Både sivile og militære deltar i leteaksjonen halvannet døgn etter at flyet forsvant fra radaren i Kiruna, der det skulle lande. Gjennom dagen var det begrenset hvor mange som kunne ta seg inn i det barske området, både i lufta og på bakken.

– Det er ingen hjelp i å sende hundrevis av soldater inn i dette området. Det er bedre med færre ressurser, men med litt høyere kvalitet. Deretter har vi folk som kan avløse disse, sier Nordmark til NTB.

Mikael Nordmark

Oberstløytnant Mikael Nordmark, i Lapplandsjagergarnisonen.

Foto: Solum, Stian Lysberg / Scanpix

Han peker på at det ikke bare er været, men også skredfaren som gjør arbeidet vanskelig og farlig.

Flere funn

En kilde i det svenske forsvaret bekreftet fredag ved 20-tiden at det var funnet vrakdeler etter det norske Hercules-flyet. Det samme gjorde den svenske redningstjenesten.

– Et svensk team på Storglaciaren (isbre) har gjort flere funn. Det dreier seg om en polstret gjenstand og en borrelås – alt dynket i parafin. Man har fotografert dette og sendt det til det norske forsvaret, opplyser den svenske redningstjenesten i öteborg.

Den norske forsvarssjefen, Harald Sunde, var først ute med nyheten om at Kebnekaise-området er erklært som havaristed, basert på funn av vrakrester.

Video Forsvarssjef Harald Lunde

VIDEO: Forsvarssjef Harald Sunde sier til NRK at svenske redningsmannskaper har funnet metalldeler som lukter parafin. Gjest i Dagsrevyen med Morten Haga, som har fløyet Hercules-fly i flere år.

Tidligere hadde flere fly meldt om mulige vrakrester på begge sider av Kebnekaise-toppen, blant annet et norsk Orion-fly som fikk øye på en oransje gjenstand. Den ble sett fra omkring 20.000 fot gjennom et hull i tåka.

Tungt

Forsvarsminister Espen Barth Eide uttrykte fredag kveld stor bekymring og medfølelse med de pårørende.

– Det at vi ikke vet skjebnen til disse fem er tungt. Mine tanker går til de pårørende, sier Barth Eide.

Vel hundre ansatte og pårørende var fredag samlet på stasjonen, der alle de fem savnede offiserene jobber.

Skal løye

Fjellredningstjenestens bakkemannskaper avbrøt søket klokka 18 fredag, for så å gjenoppta letingen lørdag morgen klokka 5. Militærpatruljer fortsatte bakkesøk utover kvelden, og flere fly og helikoptre var på vingene for å lete gjennom natta fra lufta.

Pressetalsmann Mats Nilsson i Fjallraddningstjansten understreker at dette er det vanskeligste terrenget Sverige har å by på.

– Det er en massiv redningsinnsats som er satt inn. Det er meldt at vinden skal løye utover natta. Dersom noen skulle bli funnet, kommer naturligvis en redningsorganisasjon til å settes inn, sier Nilsson til NTB.

Video Fartøyssjef Kjetil Vik 330

VIDEO: Fartøyssjef Kjetil Vik 330