Hopp til innhold

Altinn knelte da skatten kom

Skatteetatens nettsider klarte ikke å ta unna trykket da selvangivelsene ble tilgjengelige på tirsdag.

Altinn ligger nede

ALTINN NEDE: Skatteetaten beklager at nettstedet er nede på grunn av stor trafikk.

Foto: Skjermdump

Altinn er den elektroniske plattformen til Skatteetaten. Her kan brukere logge seg på for blant annet å sjekke resultatet fra fjorårets ligning.

Men da tallene var klare på tirsdag gikk den delen av systemet ned, og det er ikke mulig å logge seg på.

100.000 sjekket skatten i natt

Tradisjonen tro var det stor trafikk på Skattedirektoratets tjeneste Altinn da selvangivelsene ble tilgjengelige midnatt tirsdag. Fram til klokken 7.30 tirsdag morgen hadde allerede 100.000 personer sjekket skatten sin.

– Allerede klokken 0.40 i natt hadde 40.000 logget seg på, sier informasjonsansvarlig Jørgen Ferkingstad i Altinn til digi.no.

Han opplyser at mange som forsøkte å logge seg på i morgentimene tirsdag, ble møtt av en køplakat.

– Mange tusen er inne og sjekker selvangivelsen. Men til forskjell fra i fjor har vi en trafikkdirigering, sier han. Trafikkdirigering er et tiltak for å håndtere enorme trafikkmengder. Noen kan benytte tjenesten raskt, mens andre risikerer å møte køplakater.

Ferkingstad regner ikke med at tjenesten vil kollapse. Men det gjorde den i fjor da selvangivelsene ble lagt fram.

I fjor tok det over et døgn før tjenesten på nytt ble tilgjengelig.

Feil i selvangivelsen

Astrid Bugge Mjærum

Astrid Bugge Mjærum

Foto: Skatteetaten

For de som har fått sjekket skatten for 2011, så har de kanskje oppdaget en feil.

270.000 skattebetalere har ikke fått registrert aksjer, aksjefond og obligasjonsfond på selvangivelsen, selv om de har oppgitt dette til Skatteetaten. Men skatteoppgjøret blir riktig likevel, opplyser Skatteetaten.

– Det er vi veldig lei oss for, men vi ordner opp i feilen. Det som skjer at alle får et brev hvor det står hva som har skjedd. For de aller fleste så trenger de ikke å foreta seg noenting, men de vil se i brevet om de skal foreta seg noe, sier Astrid Bugge Mjærum, kommunikasjonsdirektør i Skatteetaten.

Nytt system

Skatteetaten fikk levert en ny Altinn-plattform i fjor.

– Det er en stor og komplisert løsning og det første året på lufta har vært utfordrende. Vi har samarbeidet tett med leverandørene for å konsolidere og forbedre løsningen. Det er en plattform som har stor verdi for både næringsliv og det offentlige og vi har stor tro på at vi skal oppnå en god og stabil plattform fremover, sier Brønnøysundregisterets direktør Erik Fossum.

Kø-system

Den store pågangen gjør at man ikke får logget seg på. Skatteetaten sier at systemet er oppe og går, og at løsningen fungerer greit. Men den store pågangen gjør at man må vente i kø.

– Det er litt som rush-trafikken før påske. Det er litt kø, men alle skal komme seg fram, sier Bugge Mjærum.

Fortsatt høy tillit blant næringsdrivende

Årets brukerundersøkelse blant 2 000 bedriftsledere viser at Altinn fortsatt nyter stor tillit i næringslivet.

8 av 10 næringslivsledere svarer at det er enkelt å bruke Altinn.

7 av 10 oppgir at de enten er fornøyd eller svært fornøyd med Altinn som helhet. At bedriften har sitt eget arkiv med tilgang til tidligere rapporteringer, er noe av det bedriftene setter mest pris på.