Det svenske forsvaret opplyser i dag at to av de norske offiserene som omkom da et Hercules-fly styrtet i fjellet Kebnekaise er identifisert.
Flyet ble funnet 17. mars – to dager etter styrten i Sveriges høyeste fjell. Ikke lenge etter ble de første levningene etter de savnede offiserene funnet.
– Vi kan ikke opplyse om hvem av de omkomne som nå er identifisert. Det er det opp til det norske Forsvaret å informere om. Men de pårørende er varslet om våre funn, opplyste stabssjef Anders Persson i det svenske forsvaret på en pressekonferanse i dag, skriver Sveriges Radio.
De to omkomne skal være identifisert ved hjelp av DNA-analyser.
– Viktig å få svar
Luftforsvaret vil foreløpig ikke offentliggjøre navnene på de omkomne, men sier de er glade over at arbeidet med identifiseringen begynner å gi resultater. Informasjonssjef Ola Christensen sier at Forsvaret gjør alt de kan for de pårørende.
– Gjennom våre pårørendekontakter har vi løpende kontakt med de etterlatte. Det er viktig for både oss og de pårørende å få svar, sier han til NRK.no.
Cristensen berømmer innsatsen til de norske og svenske letemannskapene som har vært involvert i søket.
Søkearbeidet fortsetter
Det norske Hercules-flyet «Siv» var på vei fra Evenes i Nordland til Kiruna i Sverige da det styrtet inn i Kebnekaise i forbindelse med et transportoppdrag under militærøvelsen Cold Response torsdag 15. mars. Hele besetningen på fem omkom da flyet traff fjellveggen.
- Les også: – Vi kommer til å finne svaret
- Les også: To tonn vrakdeler funnet
- Les også: Dette flyet fløy samme ruta som «Siv»
De fem norske offiserene kaptein Ståle Garberg (42) fra Oslo, oberstløytnant Truls Audun Ørpen (46) fra Oslo, kaptein Bjørn Yngvar Haug (40) fra Ullensaker, kaptein Siw Robertsen (45) fra Oslo og kaptein Steinar Utne (35) fra Oslo omkom i ulykken.
Omfattende leteaksjon
Det er svensk politi som har hatt den tunge jobben med å finn levningene etter de fem norske offiserene. Mangel på utstyr og nødvendig opplæring har i tillegg til uværet har komplisert letearbeidet.
Vrakdelene som hittil er samlet inn utgjør rundt ti prosent av det 40 tonn tunge flyet. Flyet blir fraktet til en hangar i Kiruna, der flydelene systematisk blir vasket og sortert av den svenske havarikommisjonen.
Gjør nye funn hver dag
Arbeidet med å registrere flydeler pågår for fullt. Det pågår fortsatt omfattende arbeid ved ulykkesstedet. Om lag 40 personer er nå involvert i arbeidet.
– Det finnes nye vrakdeler hele tiden. Det er et veldig stort fly, og vrakdelene ligger spredt over et veldig stort område. Dessverre er vrakdelene veldig små, så arbeidet tar tid, sier stabssjef Anders Persson i det svenske forsvaret.
Vrakdelene synker ned når snøen smelter
Havarikommisjonen fortsetter arbeidet fram til 13. april. Neste uke skal den svenske Havarikommisjonen vurdere hvor lenge søkearbeidet skal pågå.
– Da vil vi få en indikasjon på hvor mye mer ressurser de ønsker fra forsvaret, sier han til Sveriges Radio.
– Er vår og snøsmelting bra eller dårlig for letearbeidet framover?
– Det er både positivt og negativt. Lettere materiell som plast kommer til overflaten når snøen smelter, mens tunge metalldeler har en tendens til å synke ned i snøen. Vi må også være obs på skredfare i området framover.
En annen utfordring er isbreen i Kebnekaise.
– Deler av havaristedet ligger på breen, og den vil ikke smelte, sier Persson.