Hopp til innhold

Utredningslederen: – Vi savner flere vesentlige deler

Den svenske utredningslederen innrømmer at det kan bli vanskelig å trekke bastante konklusjoner med bare en fjerdedel av flyet. – Vesentlige deler av flyet mangler, sier Agne Widholm.

Sammen med lederen for Forsvarets militære granskingskommisjon, brigader Per Egil Rygg, møtte Widholm media i dag.

– Ved å samle delene her i hangaren, forsøker vi å få en oversikt over hvilke deler vi har. Men vi savner flere vesentlige deler. Det meste av det som ligger her er verdiløst for oss. Men det finnes rester av elektronikk her som kan hjelpe oss å beskrive siste del av hendelsesforløpet, sier Widholm til NRK.no.

Ti tonn med tusenvis av forvridde vrakdeler ligger spredt ut over gulvet i den store flyhangaren i Kiruna. Det var til denne flyplassen Hercules-flyet «Siv» skulle lande om ettermiddagen 15. april. Men slik gikk det ikke. Fem norske offiserer omkom da flyet styrtet i fjellet Kebnekaise rett øst for Narvik under den militære vinterøvelsen Cold Response. Dagen etter ble den første flydelen funnet.

Siden har store letemannskaper samlet inn vrakdeler, som har blitt fraktet til en hangar i Kiruna og systematisk blitt vasket og sortert av den svenske havarikommisjonen.

Har funnet 25 prosent

Video Utredningsleder Agne Widholm i den svenske havarikommisjonen i Kiruna

VIDEO: Utredningsleder Agne Widholm i den svenske havarikommisjonen i Kiruna

– Den største delen tror vi ligger på isbreen. Jeg sier tror siden vi foreløpig ikke har lyktes å grave fram alt. Det som ligger her er cirka 25 prosent av flyets vekt, sier Widholm til NRK.no.

De største funnene er deler av haleroret og deler av ulike motorer på flyet. De resterende 75 prosent ligger fortsatt på fjellet.

– Vi vet at det finnes lettere deler som har blitt spredt over på den andre siden av kammen som flyet fløy inn i, sier utredningsleder Agne Widholm i den svenske havarikommisjonen til NRK.no.

Etter en måneds iherdig søk er bare 25 prosent av det 40 tonn tunge flyet funnet. Det tilsvarer ti tonn med flydeler. De minste delene er på størrelse med et frimerke, den største delen som er funnet er halve halefinnen på flyet. Han sier at det er lite igjen av flyet fra nesen og til vingene.

– Det er først når man kommer til halepartiet at vi ser litt større deler. Størrelsen på delene gir et godt inntrykk av hvor voldsomt sammenstøtet har vært. Ved en slik hendelse går det et halvt sekund fra nesen til flyet treffer fjellet til den bakre delen av flyet treffer det, sier Widholm.

Mangler fortsatt svarte bokser

Video Vrakdeler av Hercules-flyet

VIDEO: Vrakdeler av Hercules-flyet

– Når vil dere lete på nytt?

– Det beror på værforholdene i fjellet. Etterhvert blir det stadig mer risikabelt å bevege seg i dette terrenget. Det er bedre at vi venter på at snøen smelter og at vi lar naturen gjøre en del av jobben, sier Widholm.

Brigader Per Egil Rygg sier at det er det er ingenting som så langt tyder på at flystyrten skyldes teknisk svikt.

– Ikke teknisk svikt

Vrakdeler av Hercules-flyet

I dag får offentligheten se restene av Hercules-flyet «Siv». Delene kan gi svar på årsak til flystyrten der fem norske offiserer omkom.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

– Vi føler oss sikre på at tekniske feil på flyet kan utelukkes, sier han til NRK.no fredag morgen.

Rygg leder Forsvarets militære granskingskommisjon, som er integrert i den svenske havarikommisjonen. Det er åtte medlemmer i Forsvarets kommisjon, mens den svenske havarikommisjonen har 12 medlemmer. Hovedjobben er å finne årsaken til flystyrten i Kebnekaise.

– Hva kan flydelene fortelle?

– Det delene forteller oss er at det har vært voldsomme krefter i sving. Det forteller oss også noe om flyets tekniske tilstand.

I dag stanser Havarikommisjonen sin jobb på havaristedet. Men jobben med å samle inn vrakdeler i Kebnekaise-massivet fortsetter.

– Havarikommisjonens feltarbeid avsluttes i dag. Men vi har en plan for hvordan vi skal få samlet inn de resterende vrakdelene, sier Rygg.

Rapport klar før høsten

Vrakdeler fra Hercules-flyet i Kiruna

OMKOM: Ståle Garberg (42), Siw Robertsen (45), Bjørn Haug (40), Steinar Utne (35) og Truls Audun Ørpen (46) var om bord i Hercules-flyet da det krasjet.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

Han er sikre på at Havarikommisjonen skal klare å finne årsaken til flystyrten.

– Vi skal finne årsaken. Fortsatt har vi en bred tilnærming. Dette fordi vi må holde alle muligheter åpne. Det er for tidlig å konkludere nå, sier Rygg.

Brigader Rygg sier en foreløpig havarirapport vil forelegge mot slutten av sommeren.

– Denne rapporten vil trolig være klar før høsten, sier Rygg til NRK.no.

Fortsatt er ikke flyets ferdskriver og taleregistrator funnet, men Havarikommisjonen er optimistisk. Minnekortet som ble funnet før påske gir håp om å komme nærmere et svar på gåten.

– Datakortene kan gi oss mer informasjon. Men dette er et møysommelig og tidkrevende arbeid. Kortet må inn på et laboratorium hos produsenten for analyse, sier Rygg.

Presse fra inn- og utland

Del av motoren på det havarerte Hercuels-flyet

Del av motoren på det havarerte Hercules-flyet

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

Klokka 09.45. i dag får pressen slippe inn i hangaren.

– På plass i Kiruna er journalister og fotografer både fra inn- og utland, forteller NRKs reporter Kjell Mikalsen fra Kiruna.