Kun to av de 52 nye F-35 kampflyene som er bestilt fra USA vil bli plassert i Nord-Norge. 45 av flyene blir stasjonert på hovedbasen Ørland.
Det framgår i et brev fra forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) til Stortingets Utenriks- og forsvarskomite, skriver Fremover.
– Dette er nytt for meg, sier ordføreren i Evenes Jardar Jensen (H) til NRK.no.
– Jeg har ikke fått hørt med noen i komiteen om det faktisk er riktig, men det er jo overhodet ikke det vi ble forespeilet. Det er jeg absolutt veldig skuffet over, fortsetter han.
– Ikke det vi har hørt tidligere
Forsvarsministeren opplyser i brevet av 45 av flyene blir plassert på hovedbasen på Ørland, fire treningsfly skal stasjoneres i USA og to operative fly pluss et reservefly skal plasseres på Evenes.
Det har tidligere vært kjent at Evenes kun ville få et mindre antall fly, men det er først nå at Eide bekrefter at det kun er snakk om to.
– Dette stemmer jo ikke med hva vi har hørt tidligere. De signalene vi har fått, har vært et sted mellom fire og åtte fly, sier Jensen.
– Svikter nordområdene
Jensen mener basen på Evenes skulle være noe mer enn en ren QRA (Quick Reaction Alert), men at de nye opplysningen tyder på at det er nettopp det den blir.
– Resultatet av dette blir jo hverken det regjeringen eller Nord-Norge har kjempet for. To kampfly kan knapt ivareta en så stort område som hele Nord-Norge, sier han.
– Nå må vi kjempe helt frem til Stortinget skal behandle saken i juni. Det er nødt til å være mer aktivitet i nord enn dette her.
– Aldri aktuelt å ikke være i nord
Forsvarsminister har tidligere uttalt at minst to fly skal plasseres på Evenes, men at det i perioder vil være flere.
– For meg var det aldri aktuelt ikke å være i nord, har forsvarsministeren sagt.
Barth Eide har fortalt at rundt ti prosent av treningsflyvningen med F-35 vil skje fra Evenes.
Koster 61 milliarder
I planen, som har fått tittelen «Et forsvar for vår tid», sier regjeringen at investeringskostnaden for de nye flyene er i tråd med anslagene som ble lagt fram for fire år siden.
Levetidskostnaden er beregnet til å være 10 prosent lavere enn beregningene fra 2008. Anskaffelsen av de 52 flyene vil koste 61 milliarder kroner, beregnet i 2011-verdi.
For å spre kostnadene utover en lengre periode, er det aktuelt å bestille de første flyene tidligere.
I klartekst vil det bety at de første treningsflyene kan være på plass i 2015, mens hovedleveringen kan startet to år senere.
Det er også planer for å forlenge anskaffelsesperioden fram til 2023 eller 2024.
Allerede til høsten i år kan Stortinget motta det første beslutningsgrunnlaget for flybestilling. Målet er at hver bestilling skal besluttes i samme år som bestillingen blir gjort.