Hopp til innhold

Han kjørte første persontog til Bodø

I år feirer Nordlandsbanen 50 år, men ikke helt uten en dramatisk bakgrunnshistorie. Harald Stokdal (78) var lokføreren som fikk æren av å kjøre det første persontoget helt inn til Bodø.

Video Kjørte første persontog til Bodø

FIKK KJØRE KONGEN TIL BODØ: I dag er det nøyaktig 50 år siden at kong Olav kom til Bodø med tog og foretok den offisielle åpninga av Nordlandsbanen frem til Bodø. En av lokførerne, Harald Stokdal, husker tilbake til turen. Det viktigste var å holde tidskjema.

– Det var nok et høydepunkt i karrieren å ha kjørt åpningstoget inn til Bodø, sier Stokdal

Den pensjonerte lokføreren sitter i godstolen sin og ser gjennom gamle avisutklipp fra tiden han jobbet på jernbaneskinnene.

– Det er jo artig å ha vært med på, 50 år er ganske lang tid, og man begynner vel å bli gammel sjøl, sier han med en liten latter.

Jomfruturen var ikke veldig glamorøs

Den offisielle åpningsdagen for jernbanen var 7. juni 1962, men lokføreren kan røpe at den aller første turen inn til Bodø ikke var så glamorøs som bildene og historien kan gi inntrykk av.

Det første godstoget skal ha kommet inn til byen allerede 1. desember 1961, men ikke før et par måneder etterpå ble folk fraktet langs skinnene.

– Det var den 1. februar 1962. Det var ikke mye rød løper, og det var ikke mye folk som kom og møtte oss. Det er jo klart at det er mer stas når en konge kommer, enn et lok med noen vogner på, sier han.

For kong Olav var ikke med på selve jomfruturen inn til Bodø, han kom først fire måneder etter at Stokland og hans kolleger hadde prøvd ut den nye banen. Da var det et folkehav som hadde samlet seg for å hilse majesteten som kom i kongevognen.

Dramatisk historie under skinnene

Video Nordlandsbanen til Bodø

KONGEN ÅPNER NORDLANDSBANEN: Se videoen fra den offisielle åpningen av Nordlandsbanen.

Det var på slutten av 1800-tallet Stortinget vedtok å starte byggingen av Nordlandsbanen, men først i 1923 ble det bestemt at skinnene skulle legges helt fram til Bodø.

Det skulle ta over 60 år før prosjektet ble realisert, i mellomtiden ble flere skjebner bokstavelig begravd på strekningen.

For under andre verdenskrig hadde Hitler store ambisjoner om rask utbygging av jernbanen helt nord til Kirkenes.

For å gjennomføre arbeidet ble det satt inn flere tusen krigsfanger. Disse jobbet som slaver, og i krigsårene ble 1200 mennesker drept eller døde som følge av det harde arbeidet.

Etter krigen fortsatte norske myndigheter arbeidet, og i 1962 stod Nordlandsbanen ferdig helt fra Trondheim til Bodø.

Video Nordlandsbanen 50 år

Nordlandsbanen feirer 50 år, men ikke helt uten utfordringer.

Feirer jubileum i Bodø

Jernbanen har siden den ble åpnet blitt svært viktig for å frakte både folk og gods mellom nord og sør, og i dag skal den feires i Bodø.

For den pensjonerte lokføreren Harald Stokdal er det mange minner knyttet til skinnegangene. For ham blir det svært spesielt å feire åpningen av jernbanen, ettersom han var den som kjørte det aller første toget nordover til Bodø.

– Det er vel noen andre som står for underholdningen, men vi skal spise god mat, samme maten som kong Olav fikk for femti år siden, og han spiste vel ikke noe skitt han, humrer Stokland.

Gamle avisutklipp om nordlandsbanen

50 ÅR SIDEN: Harald Stokdal har tatt vare på gamle avisutklipp fra hans tid som lokfører på Nordlandsbanen. Det bakerste utklippet er fra da Stokland som første mann kjørte et tog helt inn til Bodø.

Foto: Gamle avisutklipp fra Harald Stokland