Det ligger an til å bli den beste cruise-sommeren noen sinne i Nord-Norge. Men for Bodø er cruiseskip et sjeldent syn.
– Jeg tror det skyldes at byen ikke har markedsført seg selv godt nok som cruisedestinasjon. Lofoten har markedsført seg lenge, og dit kommer det mange cruiseskip i løpet av et år.
Det sier Pål Vestvik fra Stella Polaris.
Nå ønsker havnesjef Ingvar Mathisen at også flere utenlandske cruiseturister skal få se det fylkeshovedstaden har å by på. Men veien fram er lang.
Lang vei igjen
– Bare seks cruiseskip har så langt meldt sin ankomst denne sesongen. Det skyldes ti år med manglende satsning, sier havnesjef Ingvar Mathisen.
Over fjorden i Lofoten er situasjonen atskillig lysere. Med 107 anløp i år er Lofoten en av de aller største cruisedestinasjonene i landsdelen.
– Det skyldes langsiktig arbeid, mener Remi Solberg i Arctic Guide Service.
Det er allikevel håp for Bodø, mener havnesjef Mathisen.
– Vi var veldig godt i gang på slutten av 90-tallet. Nå begynner vi helt på bar bakke. Vi må bygge opp forholdet til cruiseagentene igjen, og det tar lang tid, sier Ingvar Mathisen til NRK.
Lofoten i topp
– Det aller viktigste er at vi har et produkt å selge. Vi har vært veldig synlige i markedsføringen i alle år. Vi har virkelig markedsført Lofoten som region, sier Remi Solberg.
Allerede til neste år økes cruisetrafikken med femti prosent i Bodø.
Med ny dyptvannskai håper havnesjef Mathisen at byen skal kunne nå førti anløp i året i løpet av 2017.
– Bodøs avstand til Lofoten, og at vi kan tilby komplimentære attraksjoner i Bodø kontra Lofoten, er veldig positivt, avslutter Mathisen.