Hopp til innhold

Evolusjonspsykolog: – Fortidens kvinner er skyld i at menn råkjører

– Det er fortidens kvinner som er skyld i at over 90 prosent av de som mister lappen er menn, sier evolusjonspsykolog Leif Edward Ottesen Kennair. NRK var med da nok en mannlig sjåfør ble fotgjenger.

NRK var med da UP stoppet råkjøreren

Så langt i år har 4400 personer mistet førerkortet i Norge. Av dem er menn kraftig overrepresentert.

Så langt i år har 4400 personer mistet førerkortet i Norge. Av dem er menn kraftig overrepresentert.

– Det er helt som forventet. I alle kulturer er det en opphopning av menn som tar risiko, sier instituttleder Leif Edward Ottesen Kennair ved Psykologisk institutt på NTNU.

Leif Edward Ottesen Kennair

Leif Edward Ottesen Kennair.

Foto: NTNU

Og han fortsetter:

– Enkelte studier viser at bare det å være født mann er den fremste faktoren til at man dør brått og tidlig.

Ny mannlig forgjenger

NRK var med da politibetjent David Andersen sto på lur i buskene ved 60-sonen på E6 og sørget for at enda en mannlig sjåfør må la bilen stå.

I radarpistolen lyste det tall som viste at de færreste tok hensyn til fartsgrensa, og politibetjenten hadde det travelt med å gi beskjed videre til kollegaene:

– Nå får dere en Mercedes i 82. Nå får dere en ny bil inn i 80. Nå kommer det en med takboks i 76.

Etter få minutters kontroll på E6 ender det med at UP i Nordland beslaglegger førerkort nummer 398 så langt i år.

Og typisk nok er det en mannlig sjåfør må stå skolerett for UP-betjenten.

– Når du kommer rundt svingen og ut på sletta viser måleren 88 kilometer i timen. Vi blir nødt til å midlertidig beslaglegge førerkort ditt og opprette en anmeldelse.

Se UPs skrekkeksempel

4400 nye fotgjengere

De nærmere 400 førerkortene som er beslaglagt i Nordland utgjør mindre enn 10 prosent av det totale tallet. På landsbasis er det i år beslaglagt mer en 4.400 på grunn av høyhastighet og fyllekjøring.

Det betyr at det bare siden juni er blitt 2000 nye norske fotgjengere.

– Vi har forsøkt å plukke ut de som er villig til å ta størst risiko i trafikken, og det føler vi at vi har lyktes med, sier UP-sjef i Nordland Knut Danielsen.

Flest unge menn

Knut Danielsen UP-sjef i Nordland

UP-sjef i Nordland, Knut Danielsen.

Foto: Hilde Mangset Lorentsen

Og når Danielsen sier at han har plukket ut de som tar størst risiko, betyr det i realiteten menn, og helst unge menn.

91 prosent av de som mister førerkortet er menn, og det er de yngste av dem som er høyrisikopersoner.

– De fleste som mister førerkortet er unge menn. Det er de som er villig til å ta risiko og de er overrepresentert på all statistikk, sier Danielsen.

– Våre formødres skyld

At menn råkjører mer enn kvinner er ingen hemmelighet, men hvorfor er det sånn?

– Det handler om valgene våre formødre har tatt, sier evolusjonspsykolog Kennair.

Ved å aktivt velge ut de mennene som tar størst risiko har kvinnene gjennom historien skapt råkjørerne.

– Valgene til våre formødre er i veldig stor grad lik de valgene unge jenter tar i dag. Han som steiler på moped utenfor ungdomsskolen er mer attraktiv enn han som er flink i matte, sier Kennair.

Seksuell seleksjon

Det er konkurransen om kvinnenes gunst som trigger risikoadferd.

– Det handler om seksuell seleksjon. Når kvinner skal velge en partner, så ønsker de en partner som vil gi best mulig avkom. Kvinner må velge en far som øker sannsynligheten for at de får de mest sexy barna, sier Kennair.

– Og dermed må menn konkurrere seg imellom om status og innflytelse. Det gjør de blant annet gjennom og vise frem sitt mot og evne til å ta sjanser. Den adferden ser vi i de aller fleste kulturer.

(artikkelen fortsetter under)

Råning på Forus

91 prosent av de som mister førerkortet er menn, og det er de yngste av dem som er høyrisikopersoner.

Foto: Erik Waage / NRK

Unge menn er verst

Og selv om alle menn tråkker for hardt på gassen, er det de unge som er verst.

– Det finnes et fenomen i psykologien som heter «young male syndrom». Det går ut på at unge gutter mellom 16 og 26 år er overrepresentert i forhold til nesten all risikoadferd, sier psykologen.

Lysten på å ta risiko faller nemlig ganske raskt for de fleste menn.

– Menn som har passert 30 vil i de fleste kulturer være mindre risikosøkende. Man ser for eksempel i Forsvaret at soldatene tar større risiko tidlig i karrieren, enn de gjør senere.

– Det finnes tiltak

Men selv om det ser ut til at menn er fanger av biologien, tror Kennair at det finnes håp.

– Det vil alltid være fornuftig å drive holdningskampanjer. Man kan også for eksempel sette fartssperrer på bilene, mener han.

– Evolusjon er ikke skjebne, så jeg vil tenke at det er mye vi kan gjøre. Men vi må dessverre forvente at unge menn uansett vil være overrepresentert i ulykkesstatistikker som en følge av risikoadferd. Det må samfunnet være klar over, sier han.