|
|
|
|
Leksikonredaktør:
Nettansvarleg:
Distriktsredaktør:
Copyright:
NRK Sogn og Fjordane
|
|
| |
Historia i Sogn og Fjordane: Statens Biltilsyn i Sogn og FjordaneEtter kvart som bilen vart teken i bruk som framkomstmiddel tidleg på 1900-talet, vart det trong for statstilsette bilsakkunnige som sytte for at folk avla prøve og fekk sertifikat før dei sette seg bak rattet. Heilt fram til 1939 vart Sogn og Fjordane dekt frå Statens Bilsakkunnige sitt kontor i Bergen. Publisert 18.12.2002 13:01. Oppdatert 20.12.2002 09:03.Bilsakkunnige reiste til avtalte tider kringom i fylket og heldt køyreprøver med folk som hadde meldt seg på. Lokale sjåførskular fanst ikkje i fylket før ut på 1960-talet. Før den tid var sjåfør-kandidatane sjølvlærte. Ein kjenning med bil var læremeister, og trafikkreglane lærde dei ved å lese eit enkelt hefte.
I 1939 fekk Sogn og Fjordane eigen bilsakkunnig med kontor på Leikanger. I 1947-1948 vart det sterk strid om vegadministrasjonen skulle flyttast frå Leikanger til Førde. Eit resultat av striden var at bilsakkunnige John Loen vart flytta til Førde i 1949, og der heldt kontoret til i 20 år.
I 1977 vart tenesta omorganisert til ein integrert del av Statens Vegvesen, og leiinga flytta til vegkontoret på Hermansverk.
Men biltilsynet har framleis (2002) kontrollstasjonar og førarprøver ved veg- og trafikkstasjonane på Nordfjordeid, i Førde og i Sogndal.
SE OGSÅ
|
|
Finn fram i Fylkesleksikonet!
|
|
| |
|
SOGN OG FJORDANE FYLKE, TEMASIDER
|
|
|
Den første kongen i Noreg, Harald Hårfagre, var sogning. Han vaks opp på Husabø på Leikanger, der mora kom frå.
Les meir om kong Harald Hårfagre og landsamlinga og om slekta hans i Sogn.
| |
|
Den 23. juli 1810 gjekk to engelske krigsskip til åtak på ei lita, norsk flåteavdeling ved øya Silda sør for Stad og tok det norske mannskapet til fange. Dagen før hadde engelskmennene herja i Ervik-bygda på Stad. Kvifor gjekk den mektige engelske marinen til åtak på skrøpelege, norske kanonjollar i Ytre Nordfjord?
| |
|
Då den første dampdrivne fiskebåten, ”Activ”, gjekk ut frå Ålesund i 1885, innvarsla det ein ny epoke for norske fiskeri: Havfisket. Dei store skipa gjorde det mogeleg å utnytte fiskeressurane langt til havs. Kring 1910 hadde Sogn og Fjordane 20 slike store fiskedampskip. Fleire av dei vart brukte i aktivt fiske heilt fram på 1960-talet.
| |
|
Frå 1920-talet og fram til like etter krigen fekk Sogn og Fjordane i alt 623 nye gardsbruk. Selskapet Ny Jord spela ein aktiv rolle i nydyrkingsarbeidet i mellomkrigskrigtida, og særleg merka Jølster seg ut som den store nydyrkingskommunen med 57 nye bruk.
| |
|
I mellomalderen låg det ei kyrkje på Utvær. Utvær ligg åtte km vestanfor dei andre øyane i Solund, og er det vestlegaste punktet i Noreg som har vore busett. Kvifor vart det bygd eit gudshus bokstaveleg tala midt ute i havet?
| |
|
Sjalusi er diverre eit klassisk drapsmotiv. Slik var det også for tenestejenta Sigrid i Vetlefjorden ein gong på 1600-talet då ho la sin elsk på husbonden på garden. Men for å kapre han måtte ho få kona av vegen, og til det trengde ho hjelp.
| |
|
Ingen fylke i landet hadde så få medlemmer av Quislings Nasjonal Samling som Sogn og Fjordane. Berre 396 fjordingar og sogningar var medlemmer i NS under 2. verdskrig, og mange av desse var innflyttarar og unge jenter som hadde kontakt med tyskarane. Fleire kystkommunar var så godt som frie for NS-folk.
| |
|
I 1763 vart Joachim de Knagenhjelm utnemnd til den første amtmannen i Sogn og Fjordane. Det første han gjorde, var å flytte heim til mor på Kaupanger hovedgård. Men berre åtte år seinare vart Knagenhjelm nærmast tvangsflytta til Nord-Noreg. Kvifor?
| |
|
|
|
|