|
Einar Skorgan, pressetalsmann for DSND Subsea |
Nå i helgen er 100 journalister fra hele Skandinavia og Russland samlet i Alta for å diskutere "Kursk"-dekningen.
– Det offentligheten fikk vite om operasjonen, var avhengig av hva journalister var villige til å betale, sier Skorgen.
Einar Skorgen jobbet som pressetalsmann for det norske dykkerfirmaet DSND Subsea under bergingsaksjonen v "Kursk". Firmaet hadde en kontrakt med det nederlandske selskapet Mamut Smit, som igjen hadde kontrakten med russerne.
Fra russisk side ønsket de å håndtere all informasjon selv, på tross av at de ikke til enhver tid var helt oppdatert på detaljer som skjedde, spesielt på dykkersiden, sier Skorgen. Og kjøp av informasjon og bilder - det forekom.
|
Medieforsker Helge Østbye |
Medieforsker Helge Østbye fra Institutt for medievitenskap i Bergen mener det er en betenkelig utvikling at man må betale for å få informasjon om viktige saker slik som hevingen av "Kursk".
– Det at redningsselskapet tok betalt for å bringe journalister ut til ulykkesstedet er kanskje rimelig, sier Østbye. Men at man må betale for annen informasjon er betenkelig. Likevel er det her snakk om private firma og ikke norske myndigheter, og de kan sile den informasjonen de gir.
Av
Elisabeth Andersen.