Også 100 kommuner og de to nordligste helseforetakene er med på forhandlingene.
– Samlet får vi en rabatt på 50 prosent i forhold til det SAS kan tilby, og vi sparer titalls millioner kroner, sier innkjøpssjef Per Otto Mentsen i Nord-Trøndelag fylkeskommune.
– Vanlige folk bør kunne regne med flere tilbud, lavere priser og lettere tilgang på billigbillettene i lufta i tida som kommer, sier forsker Jon Inge Lian ved Transportøkonomisk institutt (TØI).
– Det er hevet over tvil at staten legger forholdene til rette for økt konkurranse i luften, sier forsker Jon Inge Lian ved TØI.
Langsiktig kjøper
– Arbeids- og administrasjonsminister Victor D. Norman (H) opptrer som en langsiktig kjøper når han handler hos en konkurrent av SAS. For med konkurranse kan prisene over tid presses ytterligere ned. Dessuten har han jo tidligere oppmuntret til konkurranse ved å fjerne bonuspoengene, sier Lian.
Lian mener at du og jeg kan glede oss over at Norman torsdag droppet SAS på de store innenriks-strekningene i Norge, og sikret Norwegian en betydelig kontrakt for statsreiser i lufta. Dette vil være positivt. Oss vanlige passasjerer må regne med flere tilbud, lavere priser og lettere tilgjengelighet på lavprisbillettene, sier Lian til NTB.
SAS kan tjene
TØI-forskeren legger til at SAS ikke bare vil tape på den økte konkurransen: SAS ville jo hatt større fordel av å være monopolist, det er åpenbart. Men konkurranse kan også være nyttig for selskapet. For det første kan de bli kvitt monopolstempelet.
Det hjelper på imagen. For det andre kan konkurransen bidra til å holde andre aktører borte fra det norske markedet. Dessuten trenger SAS å kutte kostnader. Kanskje er det lettere å motivere fagforeningene til å være med på kostnadsreduksjoner når konkurransen er et faktum, sier Lian.
Det er også et åpent spørsmål hva SAS vil gjøre på de rutene der selskapet fortsatt har monopol: Vi vet jo ikke hva slags priser staten får på de innenriksrutene der SAS flyr alene. SAS har kanskje ingen spesielt gode grunner for å gi staten så veldig mye rabatt på disse rutene nå, antar forskeren.
God mulighet
Jon Inge Lian tror at NAS har en bedre mulighet til å overleve i markedet enn nykommeren Color Air, som etter kort tid måtte legge inn vingene i konkurransen med SAS og Braathens. Situasjonen er at SAS taper i alle markeder.
Det er ikke sikkert at de vil være like aggressive nå som da Color Air kom på markedet samtidig som Gardermoen ble ny hovedflyplass. Men vellykket konkurranse har en stor utfordring: Det må være en balanse i markedet over tid, der begge tjener penger, sier TØI-forsker Jon Inge Lian.