skilleVæret i Finnmark enkelskilleSendingeneskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark Sist oppdatert 14:31
 

Brennpunkt har kartlagt skipene

Skip som i andre havner har vært holdt i arrest, på grunn av fare for forlis eller forurensing. Skip bygget på tidlig 70 tall med enkelt skrog, og skip som har vært tvunget ut av europeiske farvann på grunn av frykt for en oljekatastrofe.
Dette er noe av det vi fant, da vi kartla skipene som i fjor og i år har gått med olje fra Russland langs Norskekysten.

Publisert 13.05.2003 14:36. Oppdatert 13.05.2003 14:48.
Av

Strengere kontroll

Frykt for nye oljekatastrofer har de siste 20 år ført til strengere kontroll med oljetankere. Katastrofen med Presitge utenfor Spania i november i fjor viser at kontrollen ikke er god nok, sier Tore Killingland, Generalsekretær i Norges Naturvernorbund.

Men oljekatastrofene har ført noe godt med seg; EU land samarbeider nå om å kontrollere skipene når de er i havn. En avtale fra begynnelsen av 80 tallet, Paris MOU, åpner for inspeksjon av utenlanske skip. Norge er med på denne avtalen, som betyr at Norge kan inspisere utenlandske skip som anløper norske havner. Målet er at 25 prosent av skipene som anløper skal inspiseres. Er skipet i en så dårlig forfatning at det er risiko for havari eller forurensing, kan skipet holdes i arrest til feilene er utbedret. Arrest er derfor en alvorlig sak for operatør, rederi og flaggstat. Feil og mangler som ikke er så alvorlige at arrest kan brukes noteres ned, og følger skipet hele levetiden. Lignende internasjonale avtaler er inngått andre steder i verden.

Offentlige resultater

Resultatene av havnestatskontrollene er offentlig, og det er i disse databasene Brennpunkt har søkt. I tillegg til disse basene har Brennpunkt snakket med redere, operatører, skipsagenter, og maritme organisasjoner for å få et bilde av hvilke skip som har deltatt i trafikken, og standarden på skipene.

Vi kartla omlag 40 skip, som i fjor og i år har transportert olje langs Norskekysten. Størrelsen på skipene var alt fra over etthudretusen tonn dødvekt( det vil si at de kan frakte i underkant av etthundretusen tonn olje) ned til skip på 17 tusen tonn dødvekt.

Vi fant skip som ble bygget tidlig på 70 tallet, og vi fant skip som ble bygget i fjor.

Arresterte skip

10 av skipene har vært arrestert på grunn av alvorlige mangler. Det siste skipet som ble arrestert var Freyja, arrestert 2 januar i år i Storbritania. Dette skipet hadde tidligere norsk flagg, men fører nå Malta -flagg. Et land som er kjent for ikke å føre god kontroll med sine egne skip, ifølge Paris MOU.

Grunnene for at skipene er arrestert, er mange. Alexander Seldzuk, bygd i 1975, ble arrestert på grunn av alvorlige feil på skroget. Black Point ble arrestert på grunn av mangler ved brannslukkingsutstyr.

Paean er et av de større skipene som går langs kysten. Den har enkeltskrog, men med dobbelt bunn. Den ble i desember i fjor tvunget ut av fransk 200 mils sone av marinen. Den franske marine mente Paean var en miljørisiko fordi den var gammel(fra 1984) og fordi den hadde enkeltskrog. Paean har flere ganger gått langs kysten med olje.

Gamle skip

Vi lette også etter gamle skip. Skip som er eldre enn 15 år får ofte store rustskader hvis de ikke blir vedlikeholdt godt, sier maritim direktør i Veritas, Tor E Svensen. Stålet tæres ned og blir for tynt uten godt vedlikehold. Et annet moment er at jo eldre et skip er, desto mer ”juling” har det fått. Bølgekreftene kan føre til sprekker i stålet, noen ganger flere centimeter store, sier Svensen. Havområdene våre er et av havomådene i verden med de sterkeste bølgekreftene.

Vi fant 10 skip som var eldre enn 15 år.

Utflagging

Det er flaggstaten som har har hovedansvaret med å føre kontroll med skipet. Men ikke alle land er like opptatt av å gjøre denne jobben. Redere som har dårlige skip, er ofte fristet til å flagge ut til land som ikke fører god kontroll. Det betyr at rederen kan la skipet seile noen år til- selv om skipet burde vært skrotet på grunn av manglende sikkerhet.

Paris MOU har tatt for seg de flaggstatene som har den dårligste kontrollen, de kaller det en ”svarteliste”, den sist oppdatert lista er fra 2001. Tre av flaggstatene på ”svartelisten” har til sammen 15 skip som har fraktet olje langs Norskekysten. Flaggstatene er Russland, Malta, og Kypros. Men rett skal være rett; disse tre landene ligger i den bedre enden av skalaen over land på ”svartelisten”, som også inneholder en grå liste, og en hvit liste. Den hvite er listen over de land som fører best kontroll, her havner Norge.

Skrog

De fleste skip bygd før 1990 hadde enkeltskrog. Ulykker førte til større fokus på sikkerhet, og etter 1990 er de fleste skip bygd med dobbeltskrog, det vil si at det er et indre skrog, og et ytre, med et lite mellomrom. Argumentet for dobbeltskrog er at ved grunnstøting eller kollisjon er det ikke så stor risiko for at oljen skal lekke ut.

Brennpunkt fant 14 skip med enkeltskrog.

Etter katastrofen med Prestige utenfor Spania ønsker nå EU å forsere opphugging av skip med enkeltskrog. Diskusjonen går blant annet på om de skal utfases i 2010 eller 2015. Det er redernasjonen Hellas som har formannskapet, noe som ikke skal ha bidratt til fortgang i behandling av strengere regler for redernæringen.

Veritas mener at dobbeltskrog kan være en falsk trygghet.
-Mellom det ytre og indre skroget kan det utvikle seg alvorlig rust som kan være vanskelig å oppdage, sier Tor E Svensen. Et skip med dobbeltskrog der rusten ikke er oppdaget ved inspeksjon, kan være like farlig som et enkeltskroget skip, sier Svensen.

Siste saker:

Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 
Copyright NRK © 2008  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no