skilleVæret i Finnmark enkelskilleSendingeneskillewww.euroarctic.comskille_slutt
Troms og Finnmark 3_1
Her er du: NRK.no > Nyheter > Distrikt > NRK Troms og Finnmark > Finnmark Sist oppdatert 14:31
 

Frykter ulykker i islagt tunnel

- Vegvesenet må få orden på Øksfjordtunnelen før det skjer en alvorlig ulykke, krever lokale bilister.

Publisert 06.03.2006 21:08. Oppdatert 06.03.2006 21:10.
Av Knut-Sverre Horn

- Det henger lange istapper fra taket, og på veien er det store issvuller og dype hull. Det har vært helt forferdelig nå i vinter, sier ambulansesjåfør Halvor Pettersen, som har tatt bildene på denne siden.

- De begynte i fjor sommer med å reparere tunnelen for 16 millioner, men tunnelen er blitt verre, sier Pettersen.

Halvor Pettersen frykter at takplatene kan løsne, og at isen treffer en bil i fart. (Alle foto: Halvor Pettersen)

Teknisk trøbbel

I omtrent en tredjedel av den 4250 meter lange tunnelen er det store problemer med vann som trenger inn og fryser til is. Tunnelen skulle vært varmet opp, men problemer med de såkalt kuldeportene gjør at tunnelen er åpen i begge ender. Slik har det vært omtrent siden årsskiftet, bekrefter distriktssjef Terje Solvoll i Vegvesenet.

Takras

- Platene i taket på tunnelen har begynt å løsne, og hvor mye is som ligger mellom fjellet
Hullene i isen kan i verste fall knekke understellet på en bil, mener Fred Terje Ulriksen.
og skumgummiplatene vet jeg ikke, sier Halvor Pettersen.

- Men hvis tyngden blir tilstrekkelig, kan de løsne. Treffer de en personbil, kan det være farlig, sier Pettersen.

Og selv uten store takras er de store issvullene på veien en trussel, mener han.

- Det er fartsgrense på 50 km/t i tunnelen, men det er altfor stor fart om man treffer på et av hullene. Den som prøver seg på en unnamanøver kan havne i fjellveggen i den smale tunnelen, mener Pettersen.

Erstatning?

Han får støtte av Fred Terje Ulriksen i Øksfjord.

- Hadde denne tunnelen vært sørpå, hadde den vært stengt eller reparert. Men hvem tar ansvaret? Hva om det skjer en katastrofe? Og vil Vegvesenet erstatte skader som følge av isen, spør Ulriksen.

- Nei, det gjør vi nok ikke, sier distriktssjef Solvoll når NRK forelegger ham spørsmålet.

- Det må i så fall være hvis vi har vært uaktsomme. Bilistene har jo også et ansvar. Men hvis det over tid er sånn, så må vi nok dekke skadene, antar Solvoll, som oppfordrer bilister som eventuelt er rammet til å sende et brev til Vegvesenet.

Trygg tunnel

Solvoll sier Vegvesent oppfatter det som trygt å kjøre i tunnelen - så fremt man er tilstrekkelig aktsom.

- Når kan tunnelen være i orden?

- Det tør jeg ikke svare på det. Det har vart altfor lenge, et par måneder nå, og vi har enda ikke fått det under kontroll. Men vi jobber kontinuerlig med saken, og skal sørge for at isen blir renset vekk kontinuerlig fra entreprenørens side, lover Solvoll.

Pulverisert ansvar

Det løftet har Halvor Pettersen denne kommentaren til:

- De gjør nok sitt beste for å få isen vekk, men det fyller seg på igjen i løpet av natta. Problemet er at Mesta og Vegvesenet har hver sine oppgaver, og da starter krangelen om hvem som skal gjøre hva. Det er det jeg har fryktet med privatisering: De henviser til hverandre, mens vi skaller huet i tunnelveggen, sier Pettersen.

Vegvesenet mener bilistene har et ansvar, og vil ikke uten videre erstatte skader som følge av isen.


Toppsakene fra NRK Troms og Finnmark
 
SISTE SAKER
Flere saker
NYHETSBREV PÅ E-POST

Få de viktigste nyhetene fra Troms og/eller Finnmark tilsendt på e-post – helt gratis!
Nyhetsbrev fra Nordnytt!

 
Copyright NRK © 2009  -  Telefon: 815 65 900  -  E-post: info@nrk.no