Hopp til innhold

Tre fartsgrenser over samme bru

Alt etter hvilken vei du kommer kan du kjøre i 50 km/t, 60 km/t eller 80 km/t over brua. Helt lovlig. Vegvesenet legger seg asfaltflat.

Bjøra bru i Overhalla.

Skilttabben gir deg lov til å kjøre i 50-, 60, eller 80 km/t over Bjøra bru i Overhalla.

Foto: Birgit Øverby Ødegård / NRK

Fv 760 i Overhalla, Nord-Trøndelag.

80 km/t: Skilt nr. 364.60 'Slutt på særskilt fartsgrense' opphever 60-sonen 13 km sør for Bjøra bru.

Foto: Birgit Øverby Ødegård / NRK
Fv 17 ved Bjøra bru i Overhalla kommune.

60 km/t: Skilt 362.60 gir 60 km/t på vei ned mot Bjøra bru fra Overhalla sentrum.

Foto: Birgit Øverby Ødegård / NRK
FV 17 ved Bjøra i Overhalla kommune

50 km/t: Skilt 362.50 påbyr deg å kjøre i 50 km/t dersom du kommer fv. 17 fra Skogmo.

Foto: Birgit Øverby Ødegård / NRK

Bjøra bru i Overhalla kommune i Nord-Trøndelag er åsted for et kosmisk fartsgrensevirvar. Etter at fylkesvei 17 (tidl. riksvei 17) øst for Bjøra bru ble bygget om i fjor gjelder nå tre gyldige fartsgrenser over brua.

Vegfadesen ble oppdaget av avisa NA (Namdals-Avisa) , som omtaler saken tirsdag. Avisa har gått nøye til verks, og beskriver hvordan ulik skilting fører til de tre ulike fartsgrensene.

80 km/t:

Kommer du sørfra langs Fv 760 fra Grong er siste fartsregulerende skilt oppheving av 60-sonen ved Holandsøya, ca 13 km lenger opp i Namdalen. Det gir 80 km/t hele veien fram til neste fartsskilt, som kommer først etter at du har krysset Bjøra bru.

60 km/t:

Kommer du vestfra gjennom Ranemssletta (kommunesentrum i Overhalla ) i retning Bjør bru, står det et 60-skilt ved Himo. Denne fartsgrensen blir ikke opphevet før du kommer til 50-sonen på Fv 17 ved Skogmo. Altså på andre siden av brua.

50 km/t:

Kommer du motsatt veg, fra Skogmo i retning Overhalla, kommer du fra en 50-sone som ikke blir opphevet før du har passert Himo.

Legger seg flat

– Sånn skal det jo ikke være, da, ler en flirfull Olav Olsen hos Statens vegvesen i Steinkjer i Nord-Trøndelag. Olsen er prosjektansvarlig for vegprosjektet Bjøra-krysset, som ga en ny og sikrere vei fra Grong til Namsos.

Olav Olsen er en byråkrat med godt humør, og han og kollegaene har ledd godt etter avsløringen i NA. Nå skal ha prøve seg på en forklaring av skilt-tabben.

– Jo altså. Det ble nedplukka en del skilt i anleggsfasen, da vi la om vegen. Der skulle det selvsagt bli satt opp nye skilt, sier Olsen.

– Vi har flere kokker her, vi også. Det har vært hektisk her i høst, og disse skiltene har nok blitt utsatt og utsatt hele tida.

Lite skryt

Du skal være ganske observant for å oppdage at det er tre ulike fartsgrenser på samme sted. Selv ikke folk vi har snakket med som bor i Overhalla, og som kjører over Bjøra bru daglig, har lagt merke til noe muffens med fartsgrensene.

Heller ikke vegvesenets egne folk har oppdaget at brua hadde tre fartsgrenser.

– Vi trodde kanskje ikke det var så nøye. Jeg har kjørt strekningen flere ganger, men og jeg har visst om at det manglet skilt. Men jeg har ikke tenkt det var mulig å få til mange hastigheter, sier Olsen mellom latterkulene.

– Det er veldig dumt at det ble sånn.

Har du fått mye kjeft i dag av dine overordnede?

– Nei, men jeg har ikke fått mye skryt heller, sier Olsen.

– Anlegget er mitt, og det er jeg som er ansvarlig. Men vi er mange kokker her. Det er de som setter opp skiltene som har utsatt og utsatt det.

Har en plan

Så dere har en plan over hvordan skiltene skulle stått?

– Ja. Vi har da det.

Hvor mange skilt mangler?

– Totalt mangler det mellom fem og sju skilt. Dette gjelder en strekning på om lag to kilometer langs fylkesvei 17 som skal ha 60-sone, og det krever gjentakelse hver 500 meter.

Da er det jo bra det ikke har skjedd noen ulykker på stedet?

– Ja. Heldigvis. Men dette er et sted det ikke er naturlig å kjøre så veldig fort, avslutter Olav Olsen i Statens vegvesen på Steinkjer. Han kommer sikkert til å prioritere opp skiltingen ved Bjøra bru fra nå av.

Vet du om andre steder som har ulogisk skilting, skriv om det i kommentarfeltet nedenfor.