Hopp til innhold

Utfordringer i lange baner

Ny rapport om bybane i Trondheim overbeviser ikke. Høyre og Frp mener fortsatt planene er helt urealistiske.

Video Ny rapport om bybane i Trondheim

SE VIDEO: Folk i Trondheim har delte meninger om bybane, slik som den nye i Bergen.

Erik Spilsberg i Rambøll

Erik Spilsberg i Rambøll presenterer utredningen.

Foto: Bent Lindsetmo

Mens Bergen er i ferd med å åpne sin bybane , er tilsvarende planer i Trondheim fortsatt i det blå.

I dag inviterte kommunen til et åpent møte, der en ny utredning ble lagt frem.

Mange utfordringer

Prosjektleder Erik Spilsberg i Rambøll fortalte om fordelene og utfordringene de har funnet.

Noen av tingene man tror man kan oppnå er:

  • Færre enheter gjennom sentrum, fordi banevognene vil ta flere passasjerer enn sagens busser
  • Høyere komfort og forutsigbarhet
  • Kortere reisetid fra østre bydeler til sentrum (med tunnel til Valentinlyst)
  • Mindre utslipp

Men rapporten peker også på mange ting som taler mot bybane:

  • Dyrt å bygge
  • Dyrere å drive enn busser
  • Lite å spare på reisetid sørover fra sentrum
  • Færre stoppesteder kan bety at mange får et dårligere kollektivtilbud

Se hele dokumentet: Foredrag om mulig bybane i Trondheim

– Realistisk

Odd Anders With fra Kristelig Folkeparti

Odd Anders With fra Kristelig Folkeparti ønsker seg bybane.

Foto: Bent Lindsetmo

Odd Anders With fra Kristelig Folkeparti er leder i byutviklingskomiteen, og han vil gå videre med planene om bybane.

– Trondheim vokser mye fortere enn byplanleggerne har regnet med, så mulighetene er mye større fremover enn når vi har snakket om dette før, mener han.

– Ikke overbevist

Men Yngve Brox i Høyre lot seg ikke imponere av dagens presentasjon. Han har fortsatt ingen tro på at en bybane i Trondheim er realistisk.

Kristian Dahlberg Hauge i Frp

Kristian Dahlberg Hauge i Frp mener bybanen er et luftslott.

Foto: Bent Lindsetmo

– At Bergen har klart det er ikke noe argument for oss. De har et helt annet trafikkgrunnlag på én linje enn vi hadde hatt på et helt nett. Vi må fortsatt satse på buss, mener han.

Kristian Dahlberg Hauge i Frp er enig.

– Erfaringene viser at det koster mellom 5 og 10 milliarder å få til noe sånt, og det er helt urealistisk.

Hva mener du? Er det realistisk å få til en bybane slik som de får i Bergen? Kjør debatt under bildet!

Traséforslag for bybane i Trondheim

Ett av forslagene til trasé for bybanen.