Hopp til innhold

Dette er rettighetene til de reisende

EU-regler gir flypassasjerene rettigheter som sikrer full refusjon, og mat og overnatting. Men ikke alltid.

To reisende sover på en benk på Gardermoen.

Du har krav på at flyselskapet ordner overnatting på hotell, dersom du ikke kommer deg hjem i løpet av dagen.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

Innstilte fly på Værnes.

Alle fly ble etterhvert innstilt fra Værnes.

Foto: Tor Aage Hansen / NRk

De som rammes av flyforbudet over Norge behøver ikke bekymre seg for pengene de brukte til billetten. De blir refundert.

– De fleste har krav på å få pengene tilbake, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver hos Forbrukerrådet.

Det kan jo være en mager trøst for de seks venninnene fra Ålesund som skulle på jentetur i London.

Mat, drikke og seng

Du har også krav på mat og drikke, og overnatting om det blir aktuelt.

– Dersom flyet ditt ikke går, og du må vente på flyplassen, har du krav på forpleining. Du har krav på mat som står i rimelig forhold til ventetida, sier Skaug Halsos.

Se situasjonsrapport fra flyplassen Værnes i Trondheim i dag tidlig:

Video VARNES-150410W-ST_TL.mp4

– Og du har krav på gratis hotell dersom en eller flere overnattinger er nødvendig, samt transport til og fra overnattingstedet.

Dette i følge en EU-forskrift om passasjerenes rettigheter.

En strandet passasjer på Gardermoen.

En strandet passasjer på Gardermoen.

Foto: Håkon Mosvold Larsen / Scanpix

– I tillegg får hver passasjer dekket utgifter til to telefonsamataler, presiserer Martin Skaug Halsos.

Flyselskapene nedrent

Det er bare å kontakt med flyselskapets representant på flyplassen, sier Skaug Halsos.

Men det er lettere sagt enn gjort. 120.00 passasjerer er rammet av dagens flygeforbud. SAS Norge oppfordrer sinekunder som ikke trenger øyeblikkelig hjelp om å vente noen dager med å ta kontakt.

De kan heller ikke love å skaffe alternativ transport. SAS har dessuten meldt at de innstiller alle avganger resten av dagen.

Reisende strandet på Gardermoen.

Alexander Steen Kunev (f.v.), Zdravko Kunev, Solveig Steen Kunev og Elisa Steen fikk skulle til Praha torsdag, men kom ikke lenger enn til Gardermoen.

Foto: Erlend Aas / Scanpix

Gråsone

Dersom du reiser over flere dager kommer du inn i en gråsone. Det samme gjelder dersom du reiser med flere mellomlandinger, og har kjøpt billettene for de enkelte strekningene hver for seg.

– Noen faller utenfor EU-reglene, sier Tor Jakob Reitan, administrerende direktør i reisebyrået Via Travel.

– De som er direkte berørt i dag får refundert billetten. Men for alle som blir berørt de nærmeste dagene er bildet mer uklart, sier Reitan.

Tor Jakob Reitan anbefaler folk å ta kontakt med sitt reisebyrå eller flyselskap.

– Vi prøver å hjelpe til med å booke om billetter og avbestille hoteller osv. Mange vil reise senere i uka. Det hjelper vi også til med.

Reitan har en tynn bønn.

– Dersom du ikke trenger å reise i dag, eller bare skal ha refundert en flybillett, så vent gjerne et par dager med å ta kontkat. Her koker det nå.

Video Flyplassene på Østlandet åpne til i formiddag

VIDEO: Flyplassene på Østlandet åpne til i formiddag.

Ingen kompenasjon eller erstatning

Via Travel er Midt-Norges største reisebyrå, og har mange kunder innenfor forretningssegmentet. Disse kundene vil tape penger utenom verdien av selve flybilletten, tror Reitan.

– Det er mange som får ødelagt dagen sin. De skulle kanskje signere kontrakter i utlandet eller i Oslo.

Men ingen får erstatning for tap de er påført etter at flyet deres er kansellert i dag.

– Du har ikke krav på erstatning for kostnader som du er påført på grunn av at du ikke fikk reise, sier Reitan.

Du får heller ikke kompensasjon, slik som når kofferten din forsvinner.

Du kan lese om dine rettigheter som flypassasjer på Luftfartstilsynets nettside flypassasjer.no.

Hvis du er jurist, eller veldig interressert, så kan du slå opp i forskriften om flypassasjerers rettigheter.

HVILKE ERFARINGER HAR DU? Skriv om hvordan det går med deg i flykaoset i kommentarfeltet.