Hopp til innhold

Kunden har all makt

Regiondirektør Roger Helde i Forbrukerrådet er svært godt fornøyd med at gartneribedriften Cæsar Salad på Frosta måtte snu, og dermed ta de litauiske arbeiderne på alvor.

Det var i går at ledelsen i gartneriet lovte arbeiderne medlemskap i Fellesforbundet, samt tarifflønn. Bedriften gjorde full retrett etter at Coop og Bama vurderte å kutte avtaler med Frostagartneriet.

Daglig leder beklaget dessuten tidligere uttalelser, som er gjengitt i Trønder-Avisa, der han skal ha sagt at arbeiderne ikke fikk organisere seg i Fellesforbundet. Mandag sa han at disse uttalelsene aldri skulle ha blitt sagt.

Seier for den moderne forbruker

– Dette er en seier for den moderne forbrukeren som stiller etiske krav. Vi ser det i denne saken, og i mange andre aktuelle saker, sier regiondirektør Roger Helde i Forbrukerrådet.

Roger Helde, Regiondirektør Forbrukerrådet

Regiondirektør Roger Helde i Forbrukerrådet Midt-Norge

Han viser blant annet til det presset som pelsdyrnæringa utsettes for. Når det avsløres at mink i fangenskap ikke har det bra, er det naturlig at den moderne, etiske forbrukeren ikke kjøper minkpels.

Det samme gjelder for salat. Når den etiske forbrukeren mistenker at arbeidere i et gartneri ikke har det bra, vil de kjøpe salat andre steder fra.