– Ethvert teater må forholde seg til sin egen tid, og det har skjedd så mye spesielt den siste tiden, ting som vil prege oss i flere tiår fremover. Det vil prege vårt følelsesliv og vår måte å tenke på nasjonen og det nasjonale på, noe som er en stor del av Spelet på Stiklestad.
Det sier Marit Moum Aune, som tidligere har jobbet med oppsetninga om Kristin Lavransdatter, Bør Børson og musikkteateret Elden på Røros.
- Les også: Ny spelregissør på Stiklestad
Løfte frem nasjonalfølelsen
Hun tror terrorhandlingene 22. juli vil prege neste års oppsett av Spelet, og hun er allerede i gang med å lese manus.
– Det er spesielt å lese slikt materiale nå, for vi er så fylt av sorg og en våknende bevissthet av hva en positiv nasjonalkjærlighet kan være. For det er ikke noen forbrytelse å være glad i landet sitt, og å være glad for at vi ble et land.
Moum sier at de skal løfte akkurat det frem til noe positivt, og at Stiklestad er et sentralt sted for å si hva det er å være norsk.
– Det er så flott når Paul Ottar Haga kommer frem på scenen og sier ”dette landet er ditt og mitt”, for det er nettopp det det er.
Vanskelig spel å forstå
I Spelet om Heilag Olav blir man presentert for det politiske dilemmaet mennesket sto overfor i år 1030. Der står hedendom mot kristendom, Olav Digre mot bondehæren, og der blir de kristne og nasjonale ursymbolene dyrket.
Spelet om Heilag Olav har i mange år blitt kritisert for å være et vanskelig spel å forstå, og Aune tror ikke det finnes en enkel løsning.
– Det er komplisert norgeshistorie, og var like komplisert da som det er nå. Det jeg tror er viktig å vise, er at folk blir tvunget til å velge side når de kanskje ikke er helt sikre på hvilken vei de vil gå. Det er interessant, men politikk er, og skal være komplisert.
Aune vil ikke si noe om hvilke grep hun kommer til å ta for neste års oppsetning. Men hun er sikker på at terrorangrepene i Oslo og på Utøya kommer til å prege måten publikum vil tolke Spelet på fremover.