Hopp til innhold

- Dette vil prege oss i lang tid

Marit Moum Aune som tar over rollen som regissør på Spelet neste år, tror terrorhandlingene vil prege oppsettet for 2012.

Spelet om Heilag Olav 2011

Fra Spelet om Heilag Olav på Stiklestad 2011.

Foto: Karin Jegtvik


– Ethvert teater må forholde seg til sin egen tid, og det har skjedd så mye spesielt den siste tiden, ting som vil prege oss i flere tiår fremover. Det vil prege vårt følelsesliv og vår måte å tenke på nasjonen og det nasjonale på, noe som er en stor del av Spelet på Stiklestad.

Marit Moum Aune

Marit Moum Aune blir regissør på Spelet om Heilag Olav neste år.

Foto: Erland Knutsen / NRK

Det sier Marit Moum Aune, som tidligere har jobbet med oppsetninga om Kristin Lavransdatter, Bør Børson og musikkteateret Elden på Røros.


Løfte frem nasjonalfølelsen


Hun tror terrorhandlingene 22. juli vil prege neste års oppsett av Spelet, og hun er allerede i gang med å lese manus.


– Det er spesielt å lese slikt materiale nå, for vi er så fylt av sorg og en våknende bevissthet av hva en positiv nasjonalkjærlighet kan være. For det er ikke noen forbrytelse å være glad i landet sitt, og å være glad for at vi ble et land.

Moum sier at de skal løfte akkurat det frem til noe positivt, og at Stiklestad er et sentralt sted for å si hva det er å være norsk.

– Det er så flott når Paul Ottar Haga kommer frem på scenen og sier ”dette landet er ditt og mitt”, for det er nettopp det det er.

Spelet om Heilag Olav 2011

I spelet blir de kristne og nasjonale ursymbolene dyrket.

Foto: Karin Jegtvik


Vanskelig spel å forstå

I Spelet om Heilag Olav blir man presentert for det politiske dilemmaet mennesket sto overfor i år 1030. Der står hedendom mot kristendom, Olav Digre mot bondehæren, og der blir de kristne og nasjonale ursymbolene dyrket.

Spelet om Heilag Olav har i mange år blitt kritisert for å være et vanskelig spel å forstå, og Aune tror ikke det finnes en enkel løsning.

– Det er komplisert norgeshistorie, og var like komplisert da som det er nå. Det jeg tror er viktig å vise, er at folk blir tvunget til å velge side når de kanskje ikke er helt sikre på hvilken vei de vil gå. Det er interessant, men politikk er, og skal være komplisert.

Aune vil ikke si noe om hvilke grep hun kommer til å ta for neste års oppsetning. Men hun er sikker på at terrorangrepene i Oslo og på Utøya kommer til å prege måten publikum vil tolke Spelet på fremover.

Spelet om Heilag Olav 2011

14.500 publikummere har sett Spelet i år, vel 3000 færre enn i fjor.

Foto: Karin Jegtvik