– Jeg synes lekser er unødvendig. Vi lærer det vi trenger på skolen. Det tar av fritiden, jeg har andre ting å gjøre enn lekser, sier Runa Ustad.
Hun var en av elevene som deltok på demonstrasjonen på Torvet i Trondheim torsdag.
– Øker forskjellene
Leksestreiken ble arrangert av Rød Ungdom, de mener at lekser ikke har læringseffekt.
De mener også at lekser er med på å skape skiller mellom elevene.
– Elever med ressurssterke foreldre med høy utdanning kan få mye hjelp hjemme. Elever som ikke er så heldige får ikke den samme hjelpen, sier Øivind Ervik, leder i Trondheim Rød Ungdom til NRK.
Det mente også flere av elevene som støttet opp om markeringen.
– Kunnskap skal ikke gå i arv. Det er ikke opp til foreldrene om ungene skal lære, sier Lars Bryne.
Vil ha mer skole
Flere av ungdommene ønsker å erstatte lekser med en lengre skoledag.
– De sier at man bruker en time om dagen på lekser. Vi kunne i stedet hatt en time lenger skole, sier Ingvild Hervik.
Lekseaksjonen er landsomfattende. På Rød Ungdoms nettsted har over 700 elever meldt sin skole på arrangementet.
– Et dårlig forslag
Streiken er omstridt. Fredag kalte sentralstyremedlem i Unge Høyre Fredrik Punsvik lekseforslaget for dårlig i Dagsnytt 18.
– All forskning viser at de elevene som gjør leksene sine blir flinkere på skolen. Den samme forskningen viser at elevene som ikke gjør leksene sine ikke har like stort læringsutbytte, sier Punsvik.
Han sier man heller bør tilby leksehjelp til de som trenger det, i stedet for å forby lekser.