Forbrukerrådet har sjekket hvor flinke kommunene er til å svare på spørsmål om dagligdagse spørsmål som barnehagesøknader og byggesaker på telefon, nett, e-post og chat.
Undersøkelsen viser at kommunene nå svarer på tre av fire henvendelser.
Best i test er Bærum kommune.
– Vi er forferdelig stolte, det er utrolig hyggelig at vi har en tjeneste som kommer så bra ut. Det betyr at innbyggerne våre får god service, sier rådmann i Bærum kommune Marit Langfeldt Ege til NRK.no.
- Sjekk hvor flinke kommunene er nederst i artikkelen.
På rett veg
Hver og en av oss har kanskje hatt telefonrøret mot øret for å få svar på spørsmål, uten å oppnå annet enn å bli satt over helt til det eneste man hører er et opptattsignal.
Men den sjuende testen av sitt slag viser at kommunene faktisk er på rett veg når det gjelder å yte service til innbyggerne sine.
– Forbrukerrådets testpersonell melder om raskere svar og bedre service, men noen kommuner henger etter, sier ansvarlig for testen Geir Røed til forbrukerportalen.
- Les også:
Forbrukerrådet har gjort 1216 henvendelser til 76 kommuner via telefon, nett, e-post og chat de siste to månedene.
På telefon fikk de hjelp åtte av ti ganger de løftet røret.
(artikkelen fortsetter under bildet)
Bedre hjemmesider
Kommunenes hjemmesider har også blitt bedre, ni av ti nettsider får ståkarakter. Forbrukerrådet fant sju av åtte ting de lette etter, som søknadsskjema for barnehage, på sidene.
- Les også:
– Det er gledelig å registrere at kommunene forbedrer seg, og i større grad enn tidligere klarer å gi borgerne raske og riktige svar på dagligdagse spørsmål, sier direktør i Forbukerrådet, Randi Flesland til forbrukerportalen.
Kommunene er ikke like flinke til å svare på e-post, men sju av ti svarer i løpet av ei uke.
Vest for Oslo = best
En oppsummering viser at de mest serviceorienterte kommunene ligger vest for Oslo. Bærum topper lista, men også Asker, Lier og Drammen plasserer seg høyt i undersøkelsen.
Det betyr at de gir god service og korrekt informasjon både over telefon, e-post, hjemmesider og chat.
Bærum har hatt nettsider siden 90-tallet, og har dermed lang tradisjon for å jobbe med nettet.
– Vi har jobbet aktivt med å ta i bruk nye medier og vi har jobbet mye med å være tilgjengelige, sier rådmann Marit Langfeldt Ege til NRK.no.
– Hvorfor er dette viktig for Bærum kommune?
– Vi er der for innbyggerne, og det er viktig for omdømmet vårt.
De største byene ruver ikke høyest opp på lista, snarere tvert i mot.
Bergen er best, og Tromsø dårligst blant storbyene. Stavanger får styk, mens Trondheim og Oslo så vidt klarer ståkarakter.
Små kommuner dårligst
Tidligere tester har vist at servicenivået er lavest i små kommuner, det er en trend som blir bekreftet av årets kommunetest.
På bunnen av lista finner vi Oppdal, Harstad og Sømna.
Oppdal har falt fra å være den tredje beste kommunen på service til å havne nederst på lista.
Sjef for servicetorget i kommunen, Turid Døvik, har ingen forklaring på hvorfor Oppdal nå er å finne på bunnplassen.
– Vi må se grundigere på undersøkelsen. Jeg vet ikke hvorfor vi kommer så dårlig ut, men vi skal gjøre en jobb i kommunen slik at vi ikke havner på jumboplassen til neste år.
- Les også:
Vil ha økt fokus på service
Målet med testen er å tvinge kommunene til å ta kommunikasjon med innbyggerne på alvor.
– Forbrukerrådet oppfordrer politikerne til å sette kommunikasjon og service høyt på agendaen i kommende fireårsperiode, sier ansvarlig for offentlige tjenester hos Forbrukerrådet, Terje Kili.