Hopp til innhold

Bartekamp for mannehelse

Det er duket for bartekamp når helsekampanjen «Movember» oppfordrer menn til å gro bart. Trøndelag kjemper i tet, men får konkurranse fra sør.

Rosenborg Hockey har anlagt bart

I sommer sykla de Trondheim - Oslo for kreftsaken. I år er det bart som skal skaffe fokus og penger til menns helse.

Foto: Anniken Sande, NRK

I garderoben til hockeygutta i Rosenborg er det mye ansiktshår å spore, selv om noen har mer hår enn andre.

– Men jeg har jo ikke bart!

– Joda, den er syltynn, men det er da en slags hårvekst, lyder det i garderoben på Leangen Ishall i Trondheim.

Hockeygutta på Rosenborg Elite gransker hverandres ansiktshår før trening, for de gror bart for kreftsaken denne måneden.

De starta tiltaket "Hockey mot kreft" etter at faren til en kamerat av en på laget døde av sykdommen.

I sommer sykla de Trondheim - Oslo for kreftsaken. Denne måneden anlegger de bart i forbindelse med helsekampanjen "Movember".

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Dette er, ifølge gutta, den beste barten på laget

Laget har kåra denne barten til den beste hittil. 'Villiam Strøm har den beste hylla', mener gutta.

Foto: Anniken Sande, NRK

Trønderansvar i bartekampen

Konseptet går ut på å oppfordre menn til å droppe og barbere overleppa for å skape oppmerksomhet rundt menns helse.

Når man er stasjonert i Trøndelag følger et visst ansvar, mener gutta.

– Man må gå foran med et godt eksempel. Det er klart at jeg kjenner litt ekstra prestasjonsangst som trønder, men det er viktig å stille opp, og pleie barten bra, sier Simen Stubsjøen.

Simen Stubbsjøen har bart i november

- Hele poenget er at folk skal spørre hvorfor jeg har bart, forteller Simen Stubbsjøen.

Foto: Anniken Sande, NRK

Vandrende reklameplakater

Movember er en internasjonal helsekampanje som markeres hver november i 14 land.

Ved å anlegge bart blir gutter og menn snakkende reklameplakater som sikrer pengedonasjoner til mannlige helseområder.

Hovedvekta legges på prostatakreft, som er den aller vanligste kreftformen blant norske menn.

– Menn snakker lite om helse. Sannheten er at 1 av 8 får prostatakreft i løpet av livet, og at 3 dør hver eneste dag. Det må folk vite, sier kampanjeleder Geir Bjørlo fra Corporate Communications.

Geir Bjørlo i Corporate Communications

Kampanjeleder Geir Bjørlo mener Trøndelag er for barten, det Anfield er for fotballfans, og Jerusalem er for religiøse.

Tillit til trønderbarter

Trøndelag har lang tradisjon som bartehovedstad i Norge.

Derfor har kampanjeledelsen hatt ekstra tro på "Movember" akkurat her.

Så langt har trønderne vist rekordinteresse, men per nå blir de kraftig utfordret i toppen av blant andre Stavanger i antall barter.

– Selve kraftsenteret for kampanjen sitter i Trøndelag. Det blir utrolig spennende når håret står i full blomst og strutter mot slutten av måneden, men trønderne vinner ikke gratis, sier Bjørlo.

Bart = seier

Det er nesten ingen av hockeygutta som har bart til vanlig.

Likevel mener de selv at de både ser bra ut, og spiller bedre med litt ansiktshår.

– Man får den lille ekstra selvtilliten på banen, og kjenner seg mer som en mann. Da får man følelsen, og den blir med ut på isen, sier keeper Andreas Micka.

Resultatene hittil denne måneden viser nettopp det. Kampseiere både mot Storhamar og Manglerud/Star i GET-Ligaen kan skyldes barten, mener spillerne.

– Look good, feel good, play good, ler Stubsjøen.

Hockeygutta spiller beste med bart

- Man får ekstra selvtillit på banen med bart, mener Rosenborg hockey.

Foto: Anniken Sande, NRK

Nytt i Norge

Det er første gangen Norge og Kreftforeningen er med på den internasjonale kampanjen.

I fjor samlet over 450.000 menn og kvinner inn i overkant av 55 millioner kroner på verdensbasis. I år håper de på mer.

Hittil i år har over 2800 norske barter generert omtrent 270.000 kroner i pengekassa for kreftsaken.

Cash til forskning

Pengene som samles inn over hele verden går til Global Action Plan som gir støtte til forskningsprosjekter i deltakerlandene.

Alle midlene som samles inn i Europa går til prostatakreftforskning.

– Hvis vi kan samle inn penger til saken ved å ha bart er det fantastisk. Vi både profilerer ishockeyen fint, og støtter et godt formål, sier Stubsjøen.

Varierende hårvekst

Tilbake i garderoben er det likevel klart at det er varierende hvor kraftig bart de ulike spillerne klarer å dyrke frem.

Det går ikke ut over selve pengeinnsamlingen, men legger til rette for humor og småerting blant gutta.

– Man er nederst på næringskjeden når man ikke har noe hårvekst. Men det blir bare artig stemning blant oss når vi kan tulle med det, ler Stubsjøen og Micka.

Ikke alle har like kraftig hårvekst

I mangel på ansiktshår blir sort idrettstape på overleppa løsningen for noen. - Det er gøy å tulle med hårveksten, forteller Andreas Micka.

Foto: Anniken Sande, NRK