Hopp til innhold

Dovrebanen blir stengt i flere uker

Det kan ta opptil tre uker å åpne Dovrebanen etter rasene i Soknedalen i Sør-Trøndelag.

Video Her henger jernbanen i løse lufta

VIDEO: Her henger jernbanen i løse lufta.

– Det er ikke hyggelig at vi må gå ut med denne typen budskap. Dovrebanen er en viktig strekning, både når det gjelder persontrafikk og godstrafikk mellom Sør-Norge og nordover forbi Trondheim, sier pressevakt Harry Korslund i Jernbaneverket til NRK.

Herjet av jordras

To skred har ødelagt deler av jernbanesporet.

På ett av stedene må det bygges ei fylling som er 30 meter bred og rundt 180 meter høy.

– 10.000-15.000 kubikkmeter masse må inn, og mangel på bilvei inn til anleggsområdet gjør at transporten må skje med skinnegående maskiner, sier Korslund.

Han sier de ikke har noe annet alternativ enn å holde banen stengt.

– Her handler det om å gjøre en skikkelig jobb med å gjenoppbygge en solid og godt fundamentert underbygning.

I tillegg skal de øke dimensjonen på stikkrenner i området.

Uvanlig lang stenging

Han kan ikke huske sist Dovrebanen var stengt så lenge.

– Det er ikke ofte vi stenger banestrekninger over en så lang periode, men det er vurdert som helt nødvendig. Vi ønsker å gjøre dette godt og grundig, det handler om å skynde seg langsomt.

Foreløpig er det for tidlig å si hva rasene vil koste.

– Men slike øvelser er ikke gratis, sier Harry Korslund i Jernbaneverket.

Busser passasjerene

NSB frakter passasjerene forbi rasstedet med buss.

– Bussen bruker normalt lengre tid enn toget, men vi ber likevel passasjerer møte opp i henhold til ordinær rutetabell, skriver selskapet på nettsidene sine.

Rasene gjør at det også er store problemer i godstrafikken.

– For oss er dette en veldig fortvilt situasjon. Vi får ikke kjørt de togene vi skal til og fra Trondheim, og da får jo kundene våre problemer, sier Bjarne I. Wist, informasjonsdirektør i CargoNet til NRK.

Ras Soknedal

Store mengder masse har rast ut og gjør at jernbanelinja henger i løse lufta.

Foto: Statens vegvesen

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.