Hopp til innhold

Svensk lastebilsjåfør nekter straffskyld

En svensk lastebilsjåfør, som er tiltalt for uaktsom kjøring etter ei dødsulykke i Grong i 2009, nekter straffskyld.

Trafikkulykke Grong

Tilsammen veide den innvolverte lastebilen med henger 50 tonn.

Namdal tingrett

Rettsaken mot en svensk lastebilsjåfør startet i Namdal tingrett mandag.

Foto: Espen Sandmo. / NRK

Det ble klart da rettsaken startet i Namdal tingrett mandag.

Det var 12. august i 2009 at et ektepar omkom i ei ulykke på E6 nord for Grong i Nord-Trøndelag, da de kolliderte med en lastebil.

Ekteparet døde momentant, mens et av deres barnebarn, som var passasjer i bilen, fikk svært store skader i ulykka.

– Uheldige omstendigheter

Den 42 år gamle, svenske sjåføren, som er tiltalt, mener det var flere uheldige omstendigheter som lå bak ulykka.

Han mener årsaken var at den ene bremsen på lastebilhengeren koblet inn, og at hengeren veltet som en følge av dette.

Overingeniør i Statens vegvesen, Ingvar Brattbakk, sier derimot i sin forklaring at det ikke ble funnet tekniske feil på verken bil, henger eller bremser.

Tung last

Lastebilen, som var innvolvert i ulykka, var lastet med to containere fulle av skrapjern. Den ene containeren stod på bilen, mens den andre stod på hengeren. Hengeren veltet og seilte 38 meter før den traff personbilen.

Den ene containeren veltet også over personbilen.

Tilsammen veide lastebil og henger 50 tonn.

Kritisk rapport

Rapporten, som ble klar i etterkant av ulykken, kritiserer både sjåfør, firma og Statens vegvesen.

Havarikommisjonens rapport gir ikke noe entydig svar på hvorfor ulykken skjedde, men peker på flere faktorer som kan ha vært medvirkende. Vogntoget var lastet slik at tyngdepunktet ble høyt, og lastevekten var sannsynligvis høyere enn oppgitt.

På den svingete strekningen hadde det nylig vært utført veiarbeid. I forbindelse med dette ble fartsgrensen satt ned til 70 km/t.

Kun fem timer før ulykken ble imidlertid fartsgrensen hevet til 80 km/t igjen, uten at vedlikeholdet på veien var korrekt sluttført med blant annet veioppmerking.

I sin forklaring i Namdal tingrett mandag, sa den tiltalte at han ikke oppfattet veien i Grong som spesielt vanskelig. 42-åringen hadde kjørt distansen ved flere anledninger tidligere.

– Han mener farten han holdt var forsvarlig med tanke på forholdene, sier den tiltaltes forsvarer, advokat Reidar Andresen til NRK.

– Har innført fartssperre

Lastebilen som kolliderte med personbilen var fra firmaet Østebø AS. Etter ulykken innførte selskapet fartssperrer på sine kjøretøy.

– Vi har innført fartsbegrensninger på 85 kilometer i timen for tunge kjøretøy, sier direktør Anders Mjaaland i Bodø-firmaet Østbø AS til NRK.no.

Det er satt av tre dager til rettssaken i Namdal tingrett.

vogntogulykke grong

Vogntogulykka skjedde 12. august i 2009. Et eldre ektepar døde momentant.

Foto: / NRK