Hopp til innhold

Treg forbedring for Trampe

Arvtageren til verdens første sykkelheis er ikke på plass i Trondheim før i september.

Sykkelheisen Trampe

Det eneste som står igjen etter Trampe er en gruslagt sti. I september vil den nye heisen være på plass.

Foto: Terje Fossen

Sykkelheisen Trampe har stått stille siden 2010. Etter planen skulle den nye heisen stått ferdig i slutten av juni.

På grunn av forsinkelser hos leverandøren vil den nye heisen ikke komme på plass før i september, melder Adresseavisen.

Prøvekjøres i Frankrike

Sykkelheisen Trampe rives

Den nye heisen vil bygges noe likt som den forrige, med en kanal som utgangspunkt.

Foto: Terje Fossen

Et fransk firma står bak den nye modellen, som etter planen skulle vært i drift i dag. Ettersom firmaet har patent på heisen har det ikke vært mulig å bytte leverandør.

Byggeleder i Statens Vegvesen, Odd Nygård, forteller at de skal prøvekjøre heisen i Frankrike til uka.

– Jeg har lurt litt på det selv hvorfor den er så forsinket, men det er klart at det dukker opp utfordringer underveis når det er første gang den skal produseres, sier Nygård til NRK.

– Det er mye som skal utvikles.

– Ganske lik den forrige

Slik det ser ut nå vil heisen forhåpentligvis stå klar i tide til den nasjonale sykkelkonferansen i Trondheim 16. september.

Nygård forteller at den nye heisen vil bli ganske lik sin forgjenger.

– På den gamle heisen var det slik at når noen hoppet av fortsatte platen man sto på videre opp til toppen. Den nye er bygd litt annerledes, slik at dersom noen skulle hoppe av underveis vil platen forsvinne ned i kanalen ved hjelp av et fjærbelastet system, forklarer Nygård.

Siden 1993 har rundt 200.000 personer tatt turen opp med den gamle heisen.

Den nye heisen har en prislapp på omkring 6,5 millioner kroner. Det inkluderer varmekabler og omlegging av fortau.